Uitreiking VL cheque 2023
Vereniging 20 februari 2023

Vereniging Rembrandt ontvangt schenking VriendenLoterij

De Vereniging Rembrandt heeft opnieuw twee genereuze schenkingen mogen ontvangen van de VriendenLoterij. Het gaat om bijdragen aan verschillende doelstellingen van de Vereniging: € 400.000 voor steunverlening bij museale aanwinsten via haar VriendenLoterij Aankoopfonds en € 700.000 voor haar VriendenLoterij Restauratiefonds voor steun bij de restauratie van kunstwerken in Nederlandse musea.

VriendenLoterij Aankoopfonds

Met de schenking van € 400.000 kan de Vereniging Rembrandt via haar VriendenLoterij Aankoopfonds steun verlenen bij aanwinsten voor musea die niet direct partner zijn van de VriendenLoterij. Geert-Jan Janse, directeur van de Vereniging Rembrandt: ‘Deze samenwerking draagt op een fantastische manier bij aan een fijnmazige steunverlening voor musea door heel Nederland.' In 2022 kon de Vereniging Rembrandt vanuit haar VriendenLoterij Aankoopfonds helpen bij het realiseren van vijf aanwinsten, waaronder het 17de-eeuwse Portret van een vaandeldrager van de Leidse schutterij van Ary de Vois voor Museum De Lakenhal in Leiden.

VriendenLoterij Restauratiefonds

Daarnaast ontving de Vereniging Rembrandt € 700.000 voor hulp bij de restauratie van kunstwerken in Nederlandse musea. Janse: 'Ik ben zeer verheugd dat wij met deze schenking het VriendenLoterij Restauratiefonds kunnen voortzetten. Dit fonds helpt ons de kunst die nu niet of niet optimaal kan worden getoond weer toegankelijk te maken voor het publiek. Ik ben de VriendenLoterij en al haar deelnemers zeer dankbaar voor deze onmisbare schenkingen.' In 2022 zegde de Vereniging Rembrandt vanuit haar VriendenLoterij Restauratiefonds steun toe aan de restauratie van vijf kunstwerken, waaronder een 19de-eeuws diorama van de plantage Kerkshoven voor Museum Het Valkhof in Nijmegen.

Over de VriendenLoterij

De VriendenLoterij viert wat het leven mooi maakt: onze verbondenheid met anderen en met onze kunst en cultuur. Dankzij 1,1 miljoen deelnemers kon de VriendenLoterij over 2022 opgeteld een bedrag van € 134,8 miljoen schenken aan 57 culturele partners en meer dan 3500 clubs en verenigingen.

De Vois Vaandeldrager

Ary de Vois, Portret van een vaandeldrager van de Leidse schutterij, 1664 | olieverf op paneel, 38,3 x 32,6 cm | Museum De Lakenhal, Leiden | gesteunde aanwinst uit 2022