Wiegers 19
© Corné Sparidaens
Kunst 27 oktober 2021

Zwitserse werken Jan Wiegers voor Groninger Museum

Het Groninger Museum heeft met steun van de Vereniging Rembrandt twee schilderijen van Jan Wiegers verworven. Wiegers was een van de prominentste leden van de Groninger kunstkring De Ploeg. De schilderijen getuigen van zijn vriendschap met de Duitse expressionist Ernst Ludwig Kirchner, die hij in het Zwitserse Davos ontmoette.

Kuuroord

In 1920 vertrok Jan Wiegers voor een jaar naar Davos om een kuur te ondergaan voor zijn longaandoening. Er kwam al snel verbetering in de gezondheid van de schilder, waardoor hij in Davos en omgeving met nieuwe energie aan het werk kon gaan. Via zijn arts ontmoette hij de Duitse expressionist Ernst Ludwig Kirchner, een van de oprichters van de kunstenaarsbeweging Die Brücke. Tussen Kirchner en Wiegers ontstond een hechte vriendschap, die in deze twee aanwinsten is vereeuwigd.

Wiegers Frauenkirch

Jan Wiegers, Frauenkirch, 1920 | olieverf/wasverf op doek, 67 x 79 cm | Groninger Museum | gesteunde aankoop uit 2021

Inspiratie

Zo toont het schilderij Frauenkirch het uitzicht vanuit het huis van Kirchner, die in het gelijknamige dorpje vlakbij Davos woonde. Het schilderij laat zien dat Wiegers de beeldtaal van Kirchner snel heeft doorgrond en er een geheel eigen draai aan wist te geven. Naast het uitzicht vanuit Kirchners huis, vond Wiegers ook inspiratie in het atelier van zijn vriend. Daar ontstond hoogstwaarschijnlijk het Stilleven met sculpturen. De figuren op het schilderij gaan terug op sculpturen van Kirchner.

Kirchner en Wiegers

Links: Jan Wiegers, Stilleven met sculpturen, 1921 | olieverf/wasverf op doek, 79 x 49 cm | Groninger Museum | gesteunde aankoop uit 2021

Rechts: Ernst Ludwig Kirchner, Traurige Frau, 1921 | hout, H 63,5 cm | Städel Museum, Frankfurt am Main

Groninger Museum

De vriendschap tussen Jan Wiegers en Ernst Ludwig Kirchner heeft niet alleen de kunst van Wiegers beïnvloed. Terug in Groningen werd het nieuwe werk van Wiegers door de andere leden van De Ploeg met grote belangstelling bekeken. Op hun beurt lieten zij zich door deze kunstwerken beïnvloeden. Het Zwitserse werk van Wiegers vormt dus een belangrijke sleutel tot de internationale context van De Ploeg. Dankzij deze aanwinsten kan het Groninger Museum voortaan uitstekend laten zien hoe het expressionisme van Kirchner zijn weg vond naar Groningen.

Deze aankoop is tot stand gekomen met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds, haar E.A. en C.M. Alkema-Hilbrands Fonds en haar Ruze Fonds), de Stichting Beringer Hazewinkel en het Mondriaan Fonds.

Meer weten over deze aanwinsten? Klik dan hier.