Portret van Gratia Susanna Clant

1683 Hendrick ten Oever Museum Borg Verhildersum

Hendrick ten Oever (1639 - 1716)
Restaurator(en)
Marjan de Visser, Marya Albrecht, Aldo Manzo
Voltooid in
Museum Borg Verhildersum

Restauratie

Het portret van Gratia Susanna Clant in de borg Verhildersum, waarvan de schilder onbekend was, heeft in de loop der eeuwen zwaar geleden. Een vergeelde vernislaag, verkleurde overschilderingen en zichtbaar geworden reparaties in de verflaag maakten een restauratie noodzakelijk. De behandeling van het schilderij werd uitgevoerd door Marjan de Visser en Marya Albrecht, die van de lijst door Aldo Manzo. Tijdens de restauratie werd een leuke vondst gedaan: op een omgeslagen stuk van het doek, verstopt onder restauratietape, werd het opschrift H ten Oever f / 1683 aangetroffen. Dit is de signatuur van de Zwolse kunstenaar Hendrick ten Oever.

De borg Verhildersum is een belangrijk voorbeeld van uniek Nederlands erfgoed: de Groninger borgen. In de borg hangen verschillende portretten van vroegere bewoners, waaronder een familieportret van Allard Tjarda van Starkenborgh en Gratia Susanna Clant met hun kinderen, een portret van Gratia Susanna Clant en het in 2017 met steun van de Vereniging Rembrandt verworven portret van haar zoon Edzard Jacob Tjarda van Starkenborgh. Deze portretten vertellen in de context van de borg over de geschiedenis van Groningen en over de leefcultuur en rijkdom van de Groninger landadel.

Gerestaureerd met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds), Rotary club Groningen Bel Campo en particuliere begunstigers

Valt je iets op? Of wil je meer weten over deze restauratie? Laat het ons weten!