Portret van Edzard Jacob Tjarda van Starkenborgh

Landgoed Verhildersum
17de-eeuwse schilderkunst
Veiling Londen (Sotheby's), 3 mei 2017, nr. 122; Landgoed Verhildersum, Leens

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds) en particulieren

Bulletin

Portret Edzard Na Restauratie Bijgesneden
De thuiskomst van Edzard

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaarsnummer 2018, pp. 18-19

Bekijk het werk in context

Landgoed Verhildersum

Van Grevenbroeck

Familieportret Van Starkenborgh en Van Scheltkema Nijenstein

Op het schilderij staat het hele gezin met tien kinderen afgebeeld. Allard, heer van Leens, en zijn vrouw Gratia Susanna Clant zitten links op een verhoging. De eerder overleden kinderen zijn als engelen bovenaan het schilderij afgebeeld. De oudste zoon Edzard Jacob staat voor in het midden, met zijn rode rok. Hij zou na zijn vader heer van Leens worden.

Martinus van Grevenbroeck, Familieportret Allard Tjarda van Starkenborgh en Gratia Suzanna Clant van Scheltkema Nijenstein, 1670. Olieverf op doek, 391 x 282 cm. Landgoed Verhildersum, Leens

Dochters Van Starckenborgh

De dochters van het echtpaar Van Starckenborgh en Van Scheltkema Nijenstein

Dit schilderij toont drie dochters, namelijk van links naar rechts Bouwina, Hiddina Anna (de jongste) en Frederica (de oudste). De jongedames zijn afgebeeld in de weelderige kledij die toen in de mode was. In de uitbundige draperieën met sterke lichtdonker contrasten komen de eigentijdse Barokelementen goed tot uiting. De drie staan op een klein 'toneel', met een kleine nis met een waterspuwend kopje en een landschap als decor op de achtergrond. De attributen in hun handen zijn bescheiden; de aandacht is geheel gericht op de elegantie en de rijkdom van de afgebeelde personen.

Martinus van Grevenbroeck, De dochters Bouwinna, Hiddina Anna en Frederica van het echtpaar Allard Tjarda van Starckenborgh en Gratia Susanna Clant, 1650. Olieverf op paneel, 170 x 189 cm. Groninger Museum, Groningen

Kussenkast

Kussenkast

De naam kussenkast verwijst naar de kussenvormige verhogingen op de deuren, zijkanten en de drie ebbenhouten kolommen aan de voorzijde. In de linker deur zit een holle ruimte die als geheime bergplaats dienst kan doen. De onderkast heeft een lade met grepen in de vorm van een leeuwenkop. De kussens op het middendeel zijn versierd met bloemen en bladeren in houtsnijwerk. In het bovenste deel zijn engelenhoofdjes en leeuwenkoppen op de hoekdelen aangebracht, gesneden uit ebbenhout. De kast, afkomstig uit de familie Tjarda van Starkenborgh, is een typisch Nederlands 17de -eeuws product.

17de eeuw Kussenkast. Eikenhout belegd met ebbenhout (zwart) en palissanderhout (bruin gevlamd). Landgoed Verhildersum, Leens. Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 1987

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.