In het kader van de actie De kracht van onze Nederlandse collecties organiseren musea door heel Nederland dit jaar speciale collectiepresentaties. Wij lichten elke maand een van die presentaties uit, via een interview. Deze maand is dat interview met Stijn Huijts, directeur van het Bonnefanten in Maastricht. In gesprek met Hilbert Lootsma vertelt hij over Kahlil Josephs video-installatie BLKNWS (black news).

Bonnefanten BLKNWS Harry Heuts 2020 51 verkleind

Het was vast lastig om uit de veelzijdige collectie van het Bonnefanten een kunstwerk te selecteren voor deze actie. Waarom kozen jullie BLKNWS?

‘Het werk is een recente aankoop die nog niet eerder was getoond. Dit is ook hét moment, omdat het onderwerp van BLKNWS, de discussie rond de representatie van de zwarte cultuur, nu heel pregnant is.

Waar gaat het werk over?

'BLKNWS kan worden gezien als het tegengif voor de nogal stereotype representatie van de zwarte gemeenschap door grote Amerikaanse nieuwszenders. Het begon als een idee voor een nieuwsshow, maar omdat Kahlil Joseph geen nieuwszender kon vinden die bereid was met hem die show te maken, besloot hij het idee om te werken tot een kunstwerk. Het resultaat daarvan werd een fictieve nieuwsuitzending waarin een mix van historische en actuele beelden van de zwarte gemeenschap wordt getoond, afgewisseld met beelden die Joseph zelf heeft gemaakt, bij wijze van spreken fake news dus.'

Ik las dat Joseph het werk steeds bijwerkt. Dus het zou kunnen dat, terwijl wij aan het kijken zijn, er vanuit Los Angeles content wordt toegevoegd?

‘Klopt, en dat vind ik echt briljant. De installatie waar wij nu naar kijken heeft een permanente, online-verbinding met Josephs studio in Los Angeles en die maakt het mogelijk dat er in real-time nieuwe content wordt ontvangen. Zo is het een levend ding.’

Wat zegt deze aankoop over het Bonnefanten?

‘In de eerste plaats dat het Bonnefanten actief in de hedendaagse kunstscene staat – vooralsnog zijn wij het enige Nederlandse museum met werk van Joseph in de collectie – en ten tweede dat het museum de diversiteitsagenda waarover in dit land al een tijd wordt gesproken serieus neemt en probeert te laten doorklinken in de eigen collectie. Het werk stelt bezoekers in staat hun blik op actuele vraagstukken te scherpen, dat is een kracht die we graag in onze collectie willen verankeren.'

De presentatie is nu een paar weken te zien. Heb je al reacties gehoord?

‘Jazeker, er gaat een buzz rond, mensen zijn nieuwsgierig. En het ziet er naar uit dat er een tweede locatie komt voor BLKNWS: in OSCAM, een cultureel platform in de Bijlmer. Dat kan omdat Joseph de koper van BLKNWS de licentie geeft om het werk ook op twee andere plekken te laten zien. Hij wil namelijk dat het werk een groot publiek bereikt, wat wij uiteraard ook willen.’

Deze presentatie is te zien in het Bonnefanten tot en met 18 april 2021. Benieuwd welke 44 andere musea dit jaar met steun van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation de kracht van hun eigen collecties uitlichten? Klik hier.

Foto's: Harry Heuts

Bekijk ook