Co Breman heeft de heldere ochtendzon op dit Gooise boerenerf zo levensecht geschilderd, dat Tiny uit Bussum aan de 'mooiste lenteliederen' denkt als ze het schilderij ziet. Haar favoriet wordt in onderstaande video uitgelicht door Jan Rudolph de Lorm, directeur van Singer Laren, waar het schilderij een van de publiekslievelingen is.

Vroege pointillist

Begin jaren 1890 ontdekte Co Breman (1865-1938) in Brussel en Parijs de pointillistische schilderkunst. Geïnspireerd door het werk van Théo van Rysselberghe (1862-1926), begon hij zelf ook met gestipte toets te schilderen. Breman woonde vanaf 1897 in het kunstenaarsdorp Blaricum, waar hij Gooise landschappen schilderde in felle kleuren met een opvallend helder licht. De kunstcriticus Kasper Niehaus beschreef de kunstenaar in 1942 heel toepasselijk als een 'zonaanbidder'.

Breman boerderij te blaricum detail

Co Breman, Boerderij te Blaricum, 1899 | olieverf op doek, 142 x 103 cm | Singer Laren

Dat het zinderende licht op dit schilderij daadwerkelijk de ochtendzon voorstelt, wordt bevestigd door de klok op de kerktoren: die staat op tien voor half elf.

C0019 00 03 42 45 Still001

Jan Rudolph de Lorm, directeur van Singer Laren, over Boerderij te Blaricum van Co Breman

Als toegift, en in het bijzonder voor Jaap uit Voorschoten, vertelt Jan Rudolph ook over een ander, geliefd schilderij uit de collectie van Singer Laren: The Newborn Lamb van Anton Mauve (1838-1888).

Bekijk het werk in context

Geschilderd licht

Cuyp rivierlandschap ruiters kleiner
1 / 3

De middagzon

De beroemdste landschappen van de 17de-eeuwse schilder Aelbert Cuyp baden in een gouden gloed die doet denken aan de middagzon in Italië. Cuyp heeft dat licht en de reflecties zo overtuigend weergegeven, dat de warmte bijna voelbaar is.

Aelbert Cuyp, Rivierlandschap met ruiters, ca. 1653-57 | olieverf op doek, 128 x 227,5 cm | Rijksmuseum, Amsterdam | aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 1965

Van Gogh_Onkruidverbrandende boer
2 / 3

Avondlicht

Een eenzame figuur is bezig met het verbranden van onkruid in de avondschemering. Het was Van Gogh vooral te doen om het lichteffect van het vuur tegen de bijna donkere avondlucht, en het verbeelden van de grote, lege vlakte.

Vincent van Gogh, Onkruid verbrandende boer, 1883 | olieverf op doek op paneel, 30,5 x 39,7 cm | Drents Museum, Assen/Van Gogh Museum, Amsterdam | aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2019

Jan Sluijters Studie Bal Tabarin
3 / 3

Kunstlicht

Rond 1900 was elektrische verlichting een nieuw fenomeen. Jan Sluijters schetste de lampen van deze modieuze Parijse danshal met een wirwar van toetsen, bijna alsof het vuurwerk is. Door die techniek lijkt de verlichting mee te zwieren met de nachtelijke feestgangers op de dansvloer.

Jan Sluijters, Studie Bal Tabarin, 1907 | olieverf op doek, 46 x 30 cm | Singer Laren | aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2007

Bekijk ook

Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan

Victory Boogie Woogie
Foto: Gerrit Schreurs