Co Breman heeft de heldere ochtendzon op dit Gooise boerenerf zo levensecht geschilderd, dat Tiny uit Bussum aan de 'mooiste lenteliederen' denkt als ze het schilderij ziet. Haar favoriet wordt in onderstaande video uitgelicht door Jan Rudolph de Lorm, directeur van Singer Laren, waar het schilderij een van de publiekslievelingen is.

Vroege pointillist

Begin jaren 1890 ontdekte Co Breman (1865-1938) in Brussel en Parijs de pointillistische schilderkunst. Geïnspireerd door het werk van Théo van Rysselberghe (1862-1926), begon hij zelf ook met gestipte toets te schilderen. Breman woonde vanaf 1897 in het kunstenaarsdorp Blaricum, waar hij Gooise landschappen schilderde in felle kleuren met een opvallend helder licht. De kunstcriticus Kasper Niehaus beschreef de kunstenaar in 1942 heel toepasselijk als een 'zonaanbidder'.

Breman boerderij te blaricum detail

Co Breman, Boerderij te Blaricum, 1899 | olieverf op doek, 142 x 103 cm | Singer Laren

Dat het zinderende licht op dit schilderij daadwerkelijk de ochtendzon voorstelt, wordt bevestigd door de klok op de kerktoren: die staat op tien voor half elf.

C0019 00 03 42 45 Still001

Jan Rudolph de Lorm, directeur van Singer Laren, over Boerderij te Blaricum van Co Breman

Als toegift, en in het bijzonder voor Jaap uit Voorschoten, vertelt Jan Rudolph ook over een ander, geliefd schilderij uit de collectie van Singer Laren: The Newborn Lamb van Anton Mauve (1838-1888).

Bekijk ook

Victory Boogie Woogie van Piet Mondriaan

Victory Boogie Woogie
Foto: Gerrit Schreurs