Piet Mondriaans Victory Boogie Woogie is de favoriet van Ernst uit Rotterdam. Hans Locher, oud-directeur van het Kunstmuseum Den Haag, beschreef dit schilderij als ‘een triomferend antwoord op de Tweede Wereldoorlog’. Deze week, waarin we 75 jaar bevrijding herdenken, lichten we de Victory Boogie Woogie nader uit.


Naar Amerika

Het naziregime beschouwde de abstracte kunst van Piet Mondriaan als verwerpelijk. Twee van zijn schilderijen hingen op de beruchte tentoonstelling van Entartete Kunst in 1937. Toen nazi-Duitsland een jaar later Oostenrijk en Sudetenland bezette, besloot Mondriaan het Europese vasteland te verlaten. Hij verruilde zijn woonplaats Parijs voor Londen, waar hij goede vrienden had. Nog liever was Mondriaan naar Amerika verhuisd. Dat gebeurde in het najaar van 1940 - daags voor zijn vertrek werd zijn Londense atelier bijna door een Duitse bom geraakt.

Victory Boogie Woogie Mondriaan groot

Piet Mondriaan, Victory Boogie Woogie, 1942-44 | olieverf, tape, papier, houtskool en potlood op doek, 127,5 x 127,5 cm | Kunstmuseum Den Haag

De Victory Boogie Woogie is door een gift van De Nederlandsche Bank verworven door de Stichting Nationaal Fonds Kunstbezit en aan de Staat der Nederlanden geschonken in 1998. Sindsdien is het werk in bruikleen aan het Kunstmuseum Den Haag.

Een nieuw begin

In New York kon Mondriaan weer in vrijheid werken. Hij raakte geïnspireerd door de metropool, en in het bijzonder door de boogiewoogie-muziek. Het schilderij dat Mondriaan bij zijn dood in februari 1944 onvoltooid liet, had hij wel eens The Boogie Woogie Painting genoemd. Het zou bekend worden onder de naam die een kunsthandelaar er na Mondriaans dood aan gaf: Victory Boogie Woogie – want het schilderij was door Mondriaan ook als The Victory Painting beschreven. Hij begon het kunstwerk in 1942, toen Amerika inmiddels ook bij de oorlog betrokken was geraakt. Talloze regels die hij eerder voor zijn kunst had opgesteld, werden in de Victory Boogie Woogie gebroken: het einddoel was geen strikte balans, maar asymmetrie; er zijn geen zwarte lijnen, en de gekleurde lijnen zijn niet strak, maar opgebouwd uit kleine rechthoeken – waardoor een opgewekt ritme ontstaat, net als in de boogiewoogie-muziek. Het schilderij getuigt volgens de Mondriaan-kenner Carel Blotkamp ‘van de vitaliteit en het ongebroken geloof in een betere toekomst van de 71-jarige Mondriaan’.

Dat Mondriaan zijn kunst opnieuw had uitgevonden, maakte ook al grote indruk op zijn tijdgenoten. Toen de kunstverzamelaar Emily Tremaine het schilderij kort na Mondriaans dood voor het eerst zag, vertelde ze haar echtgenoot: ‘I’ve seen a picture where every door Mondriaan has closed, he has opened again’. Het optimisme van Mondriaans nieuwe werkwijze, en het contrast met de donkere oorlogsjaren, maken dat de Victory Boogie Woogie tegenwoordig wel gezien wordt als een ‘triomferend antwoord op de Tweede Wereldoorlog’ en als ‘het beeld van de overwinning van levensvreugde en vrijheid’. Door zijn onvoltooide staat zal het schilderij ook altijd nieuwsgierig blijven maken: waar zou deze nieuwe weg Mondriaan uiteindelijk gebracht hebben?

Bekijk het werk in context

Een hoopvolle toekomst

Magritte Lutopie
1 / 3

Utopia

Mondriaans Victory Boogie Woogie> straalt hernieuwde zin in het leven uit aan het einde van een donkere tijd. Ook andere kunstenaars lieten in deze periode in hun werk zien te geloven in een betere toekomst. Kort na de bevrijding van België maakte de surrealistische kunstenaar René Magritte (1898-1967) dit schilderij van een eenzame roos die groeit op een rotsachtig stukje grond omgeven door de zee. Dat een utopie, zoals hij het kunstwerk noemde, per definitie onbereikbaar is, vond Magritte juist hoopvol. Hij schreef eens dat hij verlangde 'naar het onmogelijke en het utopische' omdat hij bang was zijn eigen grenzen te ontdekken.

René Magritte, L'utopie (utopia), 1945 | olieverf op doek, 60,4 x 80,3 cm | particuliere collectie

Picasso La joie de vivre
2 / 3

Joie de vivre

Dit monumentale schilderij van Picasso (1881-1973) - een parodie op het gevierde werk Bonheur de vivre van Henri Matisse uit 1905-06 - wordt vaak gelezen als een ode aan de vrede. In 1946, twee jaar na de bevrijding van Frankrijk, keerde Picasso met zijn nieuwe, jonge vriendin Franҫoise Gilot terug naar de Franse Rivièra om daar te genieten van zijn vrijheid. Gilot is op dit schilderij afgebeeld als een nimf die een tamboerijn bespeelt. Ze wordt omringd door een fluitspelende faun en centaur en twee dansende geiten.

Pablo Picasso, La joie de vivre, 1946 | olieverf op hardboard, 120 x 250 cm | Musée Picasso, Antibes

Appel Mannetje met de zon
3 / 3

Mannetje met de zon

Karel Appel (1921-2006) was nog een jonge twintiger toen in 1945 de oorlog ten einde kwam. Tijdens de hongerwinter zwierf hij door Nederland en moest hij meer dan eens bedelen om voedsel. Twee jaar later maakte hij deze vrolijke tekening van een man die met een kruiwagen vol zon blijmoedig de toekomst tegemoet gaat. Het is een hoopvol beeld dat goed past in deze tijd, waarin Nederland geleidelijk van het slot lijkt te gaan en de mensen weer kunnen denken aan het oppakken van hun leven.

Karel Appel, Mannetje met de zon, 1947 | aquarel en krijt op papier, 44 x 55,6 cm | Stedelijk Museum Schiedam

Bekijk ook

Gezicht op Delft van Johannes Vermeer

Gezicht op Delft
Gezicht op Delft detail