Het zijn herinneringen aan Parijs waardoor Montmartre in de regen een warme plek heeft in het hart van Marian (51), ondernemer en bestuurder. ‘Ik heb heel veel met Parijs. Het is de stad waar mijn eerste trip met vriendinnen naar toe ging, zo’n dertig jaar geleden. Dit schilderij roept herinneringen op aan hoe je daar vanaf je balkon over de daken kunt uitkijken.'


'Veel mensen in Nederland zijn natuurlijk wel eens in Parijs geweest, en dat is vaak in de zomermaanden, maar zo kan het er ook zijn. Met regen en donkere straatjes en overal lichtjes. Die grijze lucht, de mensen die daar lopen en al die verlichte ramen – uitnodigend, en tegelijkertijd ook niet. En natuurlijk denk ik bij dit werk aan Montmartre, met zijn straten waar je niet op hakken kunt lopen, en waar het op sommige plaatsen heel druk is, terwijl er even verderop een enorme rust heerst.’

‘Ik schilder zelf ook, en daarom kijk ik als ik in een museum ben veel naar kleurgebruik, naar schaduwen en naar penseelstreken. Mensen beseffen niet altijd dat schilderen niet zozeer gaat over goed figuurtjes kunnen maken, maar vooral over licht en donker, over schaduwpartijen en over kleur. Als een schilderij mij aanspreekt, ga ik me vaak ook verdiepen in de maker. Wat voor persoon was de kunstenaar, op welk moment in zijn leven heeft hij dit geschilderd en welke keuzes heeft hij daarbij gemaakt?’

‘Kunst inspireert, en dat is absoluut iets wat ik zelf ook ervaar.’

‘Ik ben geboren in Amsterdam en als kind opgegroeid in Suriname, waar kunst deel uitmaakte van mijn leven. Mijn vader schilderde en ons huis hing vol met schilderijen. Hij nam me ook veel mee naar musea. Als kind vond ik daar niet zoveel aan, maar nu ben ik blij dat hij dat gedaan heeft. Wanneer ik in een ander land of een andere stad ben, ga ik altijd naar het museum. Daar geniet ik echt van. Ik houd van verschillende soorten kunst, en in het bijzonder van Franse schilderkunst uit de late 19de eeuw. Bij museumbezoek gaat het mij om esthetisch genot, maar ook om iets te leren, om feeling te krijgen met een bepaalde plaats of cultuur.’

‘Dat ik al op jonge leeftijd in aanraking ben gekomen met kunst, en kennis heb gemaakt met kunstenaars was een voorrecht, daardoor werd kunst voor mij meteen echter en levendiger. Om jonge mensen te stimuleren musea te bezoeken zou je ze in contact moeten brengen met kunstenaars en andere mensen met een passie voor kunst. Door hun verhalen gaat het echt leven. Een wereld zonder kunst zou een heel saaie wereld zijn. Kunst inspireert, en dat is absoluut iets wat ik zelf ook ervaar.’

Bonnard Montmartre in de regen iets verkleind

Pierre Bonnard, Montmartre in de regen, 1897 | olieverf op papier op paneel, 70 x 92 cm | Van Gogh Museum, Amsterdam | gesteunde aankoop uit 2008

In dit schilderij zijn twee uitzichten aaneen gelast. Weten hoe dit zit? Klik hier.

De betekenis van kunst is voor iedereen anders, maar het plezier van kunst verbindt ons allemaal. Word daarom net als Marian lid van de Vereniging Rembrandt. Samen met 16 duizend andere leden zorg je ervoor dat kunst die ertoe doet voor iedereen in de Nederlandse musea te zien is.

Bekijk ook

Mijn Rembrandt

Voorwaarden Mijn Rembrandt
©