Een topstuk is onmisbaar voor het verhaal dat het museum in kwestie wil vertellen. Dat kan een schilderij van een beroemde meester zijn, maar ook een zeldzaam stuk Gronings zilver of een ceremonieel zwaard uit de bronstijd.

Maatwerk: twee portretten

Wat topkunst is, verschilt dus per museum. Daarom kijken wij bij een aanvraag voor steun niet alleen naar het grote plaatje. Ook hebben wij oog voor de rol die de beoogde aanwinst binnen de museumcollectie zal spelen. Het voorbeeld van twee in 2017 gesteunde portretten laat goed zien hoe waardevol dit maatwerk is.

Munch
Een schilderij van Edvard Munch stond al jaren hoog op de wensenlijst van het Van Gogh Museum. In 2017 heeft het museum beet: Munchs formidabele portret van Felix Auerbach blijkt te koop. Maar voor dit meesterwerk moet veel geld betaald worden. De Vereniging Rembrandt steunt de aanvraag ruimhartig, met 1 miljoen euro. Allereerst is de artistieke kwaliteit onmiskenbaar. Daarnaast is dit dé Munch voor het Van Gogh Museum. Want juist in Munchs portretten komt de artistieke verwantschap met Van Gogh sterk naar voren. Daar komt bij dat slechts één ander Nederlands museum een schilderij van Munch bezit. Het portret van Felix Auerbach is dus niet alleen een belangrijke aanwinst voor het Van Gogh Museum, maar voor de hele kunstcollectie van Nederland.

Munch Auerbach

Edvard Munch, Portret van Felix Auerbach, 1906 | olieverf op doek, 85,4 x 77,1 cm | Van Gogh Museum, Amsterdam | gesteunde aankoop uit 2017

Verloren zoon
In de bestuursvergadering waarin de Munch werd besproken, kwam nog een portretaanvraag aan bod. Er lijkt geen groter contrast mogelijk. De reputatie en het talent van deze schilder, de 17de-eeuwse portrettist Martinus van Grevenbroeck, zijn heel bescheiden. Dat vertaalt zich in de steun die benodigd is voor aankoop: slechts 5 duizend euro. De Vereniging Rembrandt verleent steun. Kan dit portret van de Groningse edelman Edzard Jacob Tjarda van Starkenborgh wel een topstuk zijn? Ja, dat is het absoluut voor Landgoed Verhildersum, dat het verhaal vertelt van haar vroegere bewoners, de familie Tjarda van Starkenborgh. Zo keert een verloren zoon terug naar huis.

Portret Edzard Na Restauratie Bijgesneden

Martinus van Grevenbroeck, Portret van Edzard Jacob Tjarda van Starkenborgh, ca. 1670-73 | olieverf op paneel, 76,5 x 62 cm | Landgoed Verhildersum, Leens | gesteunde aankoop uit 2017

Bekijk ook

Oudheid en Archeologie