Verliefd op De Kooning

Bij een rondleiding in het Stedelijk Museum raakte ik – tot die tijd uitsluitend oog hebbend voor oude meesters – verliefd op Willem de Kooning. De rondleider vertelde dat het schilderij Rosy-Fingered Dawn at Louse Point de herinneringen van de kunstenaar aan New York weergaf, en de kleuren raakten me, toen pas, enorm. Mijn interesse voor het abstract expressionisme was geboren.

De Kooning Rosy Fingered Dawn At Louse Point op zaal

Willem de Kooning, Rosy-Fingered Dawn at Louse Point, 1963 | olieverf op doek, 207 x 181,5 cm | Stedelijk Museum Amsterdam

Inspirerende verhalen over kunst

Niet veel later werd ik gevraagd om lid te worden van het jongerenbestuur van de Vereniging Rembrandt. Alle bestuursleden kwamen samen en we besloten dat ons doel was om meer jonge Rembrandtleden te enthousiasmeren voor kunst door het vertellen van inspirerende verhalen. Door mijn De Kooning-ervaring had ik veel zin om me hiervoor in te zetten. Hoe meer je te weten komt over kunst, hoe leuker je het gaat vinden.

Art Talks

Maar hoe krijg je jongeren zo ver om, als ze nog niet zo breed geïnteresseerd zijn in kunst, toch mee te gaan naar een museum om te komen luisteren naar een verhaal over kunst die hen misschien nog niet boeit? We kwamen uit op een sociaal evenement, inclusief borrel, waar vragen stellen gestimuleerd wordt, de Art Talks. We bedachten een handig trucje om leden buiten hun comfortzone te laten treden: ze kiezen zelf een onderwerp voor de eerste rondleiding en worden verrast met iets op een totaal ander terrein voor de tweede rondleiding. Zo staan Vermeer-fans opeens bij twee monumentale bloemenpiramides of een zilveren kwabkan. Ik weet nog dat ik bij een editie in het Kröller-Müller na mijn gekozen onderwerp, een Japans 19de-eeuwse kamerscherm van Kawahara Keiga, terechtkwam bij een fantastische installatie van Louise Bourgeois met een verwrongen lichaam in een ronde kooi. Het was shockingly interessant!

Bourgeois En Wandtapijt

De installatie Cell XXVI van Louise Bourgeois zoals te zien in het Kröller-Müller Museum in 2018.

Brainstormen met pizza

Het format van de Art Talks staat als een huis, en we hebben nu een groep van trouwe bezoekers met wie we meer en meer kunststromen en -genres verkennen. Superleuk, want die vaste groep hebben we dus enthousiast weten te maken. Toch komen we na afloop van elke editie als jongerenbestuur bijeen om te bekijken wat nog beter kan. Om ideeën te formuleren over hoe we nóg meer jonge leden kunnen aantrekken, hebben we al heel wat avonden met pizza erbij gebrainstormd op het kantoor van de Vereniging Rembrandt in Den Haag. En via kleinere groepen als de communicatiecommissie en de evenementencommissie proberen we sneller verbeteringen door te voeren, zoals in de teksten voor onze eigen pagina op de website van de Vereniging. Een nieuw plan is een groter jaarlijks evenement waarmee we nog meer jonge leden kunnen bereiken.

Kom je ook?

JongRembrandt Art Night

Ben of ken jij een jong Vereniging Rembrandt-lid? Kom naar JongRembrandt Art Night op vrijdagavond 8 december. Alleen, met een vriend of vriendin, of als date. Je hoeft nog helemaal niets van kunst af te weten.

Bekijk ook

JongRembrandt Art Talks