Beckmann in Nederland

Max Beckmann produceerde maar liefst een derde van zijn oeuvre tijdens zijn verblijf in Nederland (1937-47). Zijn kunst vond er weinig kopers. Te rauw en te wild geschilderd, oordeelden critici, en voordat men er aan kon wennen, brak de oorlog uit. Daarna was het de Duitse oorsprong van Beckmanns expressionisme. Toen die reserves verdwenen, was Beckmanns kunst peperduur geworden. De Nederlandse musea bezaten slechts drie schilderijen van hem. Inmiddels zijn dat er acht. Bij drie aanwinsten speelde de Vereniging Rembrandt een belangrijke rol.

Veiling Beckmann

Spanning op de veiling: bekijk hier de aankoop van Beckmanns strandgezicht op een Berlijnse veiling in 2021. Gefilmd worden Fusien Bijl de Vroe, toenmalig directeur van de Vereniging Rembrandt, samen met Doede Hardeman en Benno Tempel, respectievelijk hoofd collecties en toenmalig directeur van het Kunstmuseum Den Haag. Het fragment is een losse scène van de onlangs verschenen documentaire De Vereniging Rembrandt, een uitzonderlijk jaar door Oeke Hoogendijk.

Doe je mee?

Gezel
Voor 75 euro per jaar
Als Gezel help je musea bij aankopen, restauraties en onderzoek. Als dank kom je dichter bij de kunst.
Wat je krijgt
  • Vrije toegang tot meer dan 125 musea met de Rembrandtkaart
  • Drie keer per jaar ons kunstmagazine
  • Uitnodigingen voor diverse kunstevenementen
Gezel (2 personen)
Voor 110 euro per jaar
Met een Gezel-lidmaatschap voor twee personen ben je als duo goedkoper uit.
Wat jullie krijgen
  • Twee Rembrandtkaarten op naam of één Rembrandtkaart op naam en een introducékaart
  • Drie keer per jaar ons kunstmagazine
  • Uitnodigingen voor diverse kunstevenementen
Samen verzameld

Beckmann

Voor onze leden

Kijk naar jouw kunst

Rembrandtkaart

Lid van de Vereniging Rembrandt? Op vertoon van je Rembrandtkaart krijg je in meer dan 125 musea vrije toegang. Er is er dus altijd een bij jou in de buurt.

Meer weten
Kijk achter de schermen

Kunstmagazine

Je ontvangt drie keer per jaar het Bulletin. In dit magazine vertellen we over de kunst die dankzij jouw steun kon worden verzameld, onderzocht en gerestaureerd.

Meer weten
Jong Rembrandt Art Night 2023 1
Kijk met anderen

Samen kunst beleven

Als lid word je uitgenodigd voor diverse kunstevenementen. Denk aan exclusieve previews van grote tentoonstellingen en inspirerende (online) lezingen.