Baders met groene kleedcabine en schippers met rode broek

1934 Max Beckmann Kunstmuseum Den Haag

Max Beckmann (1884 - 1950)
1934
olieverf op doek
80 x 60 cm
Kunstmuseum Den Haag
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
veiling, Berlijn (Grisebach), 2 december 2021, nr. 9; Kunstmuseum Den Haag, objectnr. 1063549

Van ons allemaal sinds 2021

Dit schilderij toont het zomerse strand bij Zandvoort, dat bevolkt wordt door verschillende types. De schippers, in rood en blauw gekleed, staan nabij een boot en een kleedcabine. Baders genieten van het zeewater en op het strand spelen twee kinderen in een poel water. Beckmann heeft het landschap niet natuurgetrouw weergegeven: we kijken vanaf de promenade uit over het strand, waar de zee op onverklaarbare wijze bovenuit rijst. Het staande formaat van het schilderij benadrukt de dreiging van het water. Aan de schuin aflopende horizon vaart een stoomschip.

Max Beckmann behoorde tot de talloze Duitse kunstenaars die vanaf 1933 werden tegengewerkt door het nazi-regime. In 1937 vluchtte Beckmann daarom naar Nederland, waar hij tien jaar zou blijven. Dit schilderij ontstond voor die tijd, na een bezoek aan Zandvoort. Het strandgezicht vormt een prachtige aanvulling op de collectie van Kunstmuseum Den Haag, dat al een figuurstuk van Beckmann bezat. Dankzij deze aanwinst kan het museum voortaan nog beter vertellen over de belangrijke rol van Beckmann in de ontwikkeling van de moderne kunst. Eerder steunde de Vereniging Rembrandt Museum Boijmans Van Beuningen bij de aankoop van twee Beckmanns: het portret van de familie Lütjens en de allegorie Apollo.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Moderne kunst, haar Op Dreef Fonds en haar Schorer Romeijn Grothe Fonds), het Mondriaan Fonds, de VriendenLoterij, het Fonds Kunstmuseum en de Mondriaan Business Club

Beckman Bulletin
Max Beckmann aan zee