Rembrandtleden die bijdragen aan een Themafonds worden uitgenodigd voor speciale bijeenkomsten rond nieuwe aanwinsten of restauraties die met een bijdrage uit het door hen gekozen Themafonds zijn gerealiseerd. Zo was er op dinsdag 11 april 2023 een intieme ontvangst naar aanleiding van de voltooiing van de restauratie van de imposante trofeeënlijst rond het portret van Michiel de Ruyter. Twee schenkers aan het Themafonds Restauratie waren erbij.

Behoud van erfgoed

De schenkers, die graag anoniem willen blijven, zijn vijf jaar lid van de Vereniging Rembrandt. Dit jaar besloten ze een Leermeesterlidmaatschap af te sluiten. Leermeesters hebben de mogelijkheid op een specifiek gebied bij te dragen. De keuze viel op het relatief nieuwe Themafonds Restauratie. ‘Leuk om aan een Themafonds te kunnen toewijzen,’ vertellen ze. ‘We kozen voor dit fonds omdat het belangrijk is dat erfgoed goed bewaard wordt voor de toekomst. Restauratie is daar een wezenlijk onderdeel van, maar vaak is daar in musea geen geld voor.’

Detail trofeeënlijst kruitzakje

'Het is heel interessant om te praten met mensen die dit werk doen en om hun passie te horen doorklinken in wat ze vertellen.'

Inzicht in maakproces

‘Sinds we één keer hebben afgezien van het bieden op een schilderij omdat het er te slecht aan toe was en we het later stralend terugzagen op de PAN, schrikken we niet meer terug voor een restauratie. Het is altijd een mooi proces om te zien en te volgen,’ zeggen ze vanuit hun eigen ervaring met het laten restaureren van kunstwerken. ‘Je vraagt je iedere keer weer af: wat komt er tevoorschijn? Je gaat oog krijgen voor de bedoeling van de maker, en je krijgt inzicht in hoe iets gemaakt is. Het is heel interessant om te praten met mensen die dit werk doen en om hun passie te horen doorklinken in wat ze vertellen.’

In het atelier van meubelrestaurator Brigitte Taal is volop gelegenheid tot het stellen van vragen, want de restauratoren die aan de lijst hebben gewerkt – naast Brigitte zijn dat Josien van der Werf en Boudewien Westra – zijn alle drie aanwezig. Zij wijzen hun gasten op interessante details die iets vertellen over de symboliek of die het vakmanschap van de houtsnijder laten zien, zoals de geheel uit hout gesneden touwen van de kruitzakjes. Het paar is enthousiast over de mogelijkheid de fraai gedecoreerde lijst van zo dichtbij te kunnen bekijken: ‘In het Mauritshuis is ook een portret van Michiel de Ruyter in zo’n lijst, maar dat hangt vrij hoog, zodat je de details niet zo goed kunt zien. Nu staan we er met onze neus bovenop.’

Ook dichter bij de kunst komen én genieten van fiscale voordelen?

Neem gerust contact met mij op.

Mathilde 1

Mathilde van der Werff, hoofd Mecenaat