Beschilderde lijst met putti en toiletattributen

ca. 1655 Cornelis de Man Museum Prinsenhof Delft

Cornelis de Man (1621 - 1706)
ca. 1655
olieverf op paneel
82,5 x 65 cm
Museum Prinsenhof Delft
17de-eeuwse schilderkunst
kunsthandel, Verenigd Koninkrijk; Museum Prinsenhof Delft, inv.nr. PDS 416

Van ons allemaal sinds 2022

De putto die het gordijn wegtrekt, onthult het schilderij dat daaronder schuilging. Het is een 'portret' van u - de beschouwer - want deze lijst bevatte waarschijnlijk een spiegel. Op de voorgrond zijn objecten geschilderd die verwijzen naar ijdelheid, zoals de borstel en de juwelendoos. Samen met het horloge (het verstrijken van de tijd) vormen ze een vanitasstilleven, dat gecompleteerd werd door het gezicht van wie in de spiegel keek. Zo werd in dit kunstwerk gespeeld met de grens tussen werkelijkheid en geschilderde ruimte.

17de-eeuwse beschilderde spiegellijsten van deze kwaliteit zijn zeldzaam. Dit exemplaar is beschilderd door de Delftse kunstenaar Cornelis de Man, die vooral bekend is als schilder van interieurstukken en portretten. De lijst behoort tot zijn meest uitzonderlijke werken. Dankzij deze aankoop kan Museum Prinsenhof Delft de artistieke veelzijdigheid van deze kunstenaar beter voor het voetlicht brengen. Daarnaast kan het museum met de lijst een groter verhaal vertellen: over de vele gezichten van het illusionisme dat zo'n belangrijke rol speelde in de schilderkunst in de 17de-eeuwse Republiek en in Delft in het bijzonder.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds 17de-eeuwse schilderkunst, haar Johannes Vermeer Fonds, haar Caius Fonds en haar VriendenLoterij Aankoopfonds)

De Man beschilderde lijst detail
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2022, pp. 46-49