Doornenkroning

ca. 1622 Gerard van Honthorst Rijksmuseum

Gerard van Honthorst (1592 - 1656)
ca. 1622
olieverf op doek
192,4 x 211,5 cm
Rijksmuseum
17de-eeuwse schilderkunst
collectie parochie van Sint-Dominicus, Amsterdam, 1986; Rijksmuseum, Amsterdam, inv. nr. SK-A-4837

Van ons allemaal sinds 1986

De Utrechtse kunstenaar Gerard van Honthorst maakte dit schilderij vermoedelijk voor een katholieke schuilkerk in Amsterdam. Het was een van zijn eerste opdrachten na terugkomst uit Rome, waar hij zich had laten inspireren door de late schilderijen van Caravaggio. Naar voorbeeld van deze kunstenaar maakte Honthorst in de Doornenkroning gebruik van een sterk licht-donkercontrast (Italiaans: chiaroscuro) om de voorstelling nog meer dramatiek te verlenen.

Van Honthorst wordt gerekend tot een groep schilders die bekend staat als de Utrechtse caravaggisten. Het Rijksmuseum kon van deze groep nog geen werk laten zien dat de invloed van Caravaggio's chiaroscuro toont, terwijl juist dat het werk van deze kunstenaars zo typeert. Ook was het vooral het licht-donkercontrast in het werk van de Utrechtse caravaggisten, samen met het vaak rauwe realisme van hun voorstellingen, waarmee zij invloed hebben uitgeoefend op de volgende generatie schilders in Nederland, waaronder Rembrandt.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Stichting Jubileumfonds Rijksmuseum en de Rijksmuseum-Stichting