Dirck van Baburen (1592/93 - 1624)
olieverf op paneel
106 x 136 cm
Museum Catharijneconvent
17de-eeuwse schilderkunst
provincialaat Paters Franciscanen, Weert, 1979; Museum Catharijneconvent, Utrecht, inv.nr. StCC s00009

Van ons allemaal sinds 1979

De Utrechtse schilder Dirck van Baburen werd tijdens zijn verblijf in Rome sterk beïnvloed door de kunst van Caravaggio. Net als zijn Italiaanse inspirator maakte Baburen vaak dramatische voorstellingen met grote figuren in contrastrijk licht. Dit werk toont de doornenkroning van Christus, die Baburen in een krap beeldkader heeft gevat, waardoor de handeling nog intenser op de beschouwer overkomt. Dat blijkt ook uit een vergelijking met het sterk verwante schilderij in Kansas, waarbij Baburen de compositie ruimer heeft uitgemeten.

De caravaggistische werken van Dirck van Baburen en die van zijn stadsgenoten Honthorst en Ter Brugghen voldeden lange tijd niet aan het gangbare beeld van de Hollandse 17de-eeuwse kunst. Daarom lieten musea hen links liggen. Ook in het kerkelijk kunstbezit dat in 1976 de basis vormde voor het Catharijneconvent, bleek dit soort werk zo goed als volledig te ontbreken. Enkele gerichte aankopen brachten daar verandering in. Dit indrukwekkende passiestuk werd voor 50.000 gulden gekocht van de Franciscaner paters in het Limburgse Weert.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, de Vereniging Vrienden van het Catharijneconvent en het Provincialaat der Franciscanen in Nederland