Documentenkist

Afbeelding Kistje Dicht
Afbeelding Kistje Open
ca. 1730
Ebbenhout, ingelegd met ivoor, zilverbeslag
B 63 cm
Groninger Museum
Toegepaste kunst en Design
Veiling, Londen (Christie's), 13 november 2019, nr. 129; Groninger Museum

De met ivoor ingelegde bloemmotieven op deze uitvoerig gedecoreerde documentenkist getuigen van een buitengewoon vakmanschap. Het kostbare object is gemaakt in Masulipatnam, een stad aan de Coromandelkust in India. De gekroonde eekhoorn op het deksel is het familiewapen van Jan Albert Sichterman (1692-1764), een hoge VOC-functionaris in de Oost. In 1734 werd hij benoemd tot directeur van de vestiging Bengalen, waar hij toen al een lange tijd werkzaam was. In die periode liet hij een groot aantal luxevoorwerpen maken waarvan dit een van de meest spectaculaire is.

Jan Albert Sichterman was een van de meest prominente Nederlanders in de 18de eeuw. Hij keerde na zijn glansrijke carrière in de Oost in 1745 terug naar zijn geboortestad Groningen waar hij een paleisachtige woning betrok. Vanwege zijn enorme rijkdom werd hij ook wel de 'koning van Groningen' genoemd. Het Groninger Museum heeft door de jaren heen een behoorlijk aantal stukken uit zijn omvangrijke verzameling kunst en curiosa weten te verwerven, waaronder twee portretten die het museum met steun van de Vereniging Rembrandt in 1992 aankocht. Wat nog ontbrak was een meubel met zijn familiewapen erop. Dankzij de aankoop van dit kistje kan het museum een betere indruk geven van de uitzonderlijke rijkdom van Sichtermans collectie.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Groninger Fonds en een schenking van een particulier)

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bekijk het werk in context

Van dichtbij

Lot 129 4 Bijgesneden En Verkleind

Bovenaanzicht