Let's Go Girls

2012 (wagon); 1995 (schilderij); 1994 (collages) Ilya Losefovich Kabakov Van Abbemuseum

0 38 2095 2013 1 1 2
Ilya Losefovich Kabakov (1933)
2012 (wagon); 1995 (schilderij); 1994 (collages)
Diverse technieken
Diverse afmetingen
Van Abbemuseum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Aangekocht van de kunstenaars, 2013; Van Abbemuseum, Eindhoven, inv.nr. 3121

Deze installatie, van de Russische kunstenaars Ilja (1933) en Emilia (1945) Kabakov, is vorig jaar speciaal voor het Van Abbemuseum gemaakt. Het werk vormde het sluitstuk van de tentoonstelling Lissitzky-Kabakov, utopie en werkelijkheid is nu definitief aan de collectie van het museum toegevoegd. Ilja Kabakov levert sinds de jaren zeventig en tachtig - aan het einde van het Sovjetrijk - in de USSR ongezouten commentaar op het alledaagse leven en de situatie zoals hij die achter het IJzeren Gordijn aan den lijve ondervond. Hij zag - en ziet nog steeds - geen heil in mooie idealen, omdat de praktijk er te schril bij afsteekt. Waar Lissitzky (1890-1941) zich de optimistische heraut betoonde van de staat, die het beste met zijn onderdanen voor heeft, en daar een alom bewonderde vorm voor wist te vinden, laten Ilja en Emilia Kabakov, zien hoe het binnendringen van de staat in het privédomein de verbeelding en de levenslust doodt, maar het dromen niet kan tegenhouden. De installatie Let's Go Girls is een groot werk, waarin alle elementen tot een deels melancholiek, deels indringend geheel georkestreerd zijn. De uitgerangeerde wagon is enerzijds filmzaal met een (letterlijk) stilstaand doek begeleid door propagandistische liederen, anderzijds kapel met een altaarstuk met een profana conversazione die een ideaal van een ontspannen wereld voortovert. De titel bovenop de wagon is multi-interpretabel en verwijst in de eerste plaats naar de niet-uitgekomen communistische toekomstvoorspellingen. Buiten de wagon toont Kabakov de absurdistische, bureaucratische wereld van de Sovjet-Unie in de vorm van een lange rij klaagbrieven van bewoners van een appartementencomplex.

Ilja Kabakov wordt algemeen gezien als de belangrijkste nog levende naoorlogse Russische kunstenaar. Het Van Abbemuseum stelt zich als doel kunst te laten zien waarin de relatie tussen de mens en zijn omgeving centraal staat. Let’s Go Girls past in deze doelstelling. In Nederland was binnen museale collecties tot nu toe nog maar een enkel werk van Kabakov aanwezig (The School Library, 1995, Stedelijk Museum Amsterdam) en dit nog jonge werk is dan ook een welkome aanvulling binnen de Collectie Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de BankGiro Loterij en Stichting Promotors van het Van Abbemuseum

Ziet u een fout? Of hebt u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Kabakov
Terugblik op de Sovjet-Unie vol ironie

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2014, pp. 28-31