Let's Go Girls

2012 (wagon); 1995 (schilderij); 1994 (collages) Ilya Losefovich Kabakov, Emilia Kabakov Van Abbemuseum

Kunstenaars
Ilya Losefovich Kabakov (1933)
Emilia Kabakov (1945)
2012 (wagon); 1995 (schilderij); 1994 (collages)
diverse technieken
diverse afmetingen
Van Abbemuseum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
aangekocht van de kunstenaars, 2013; Van Abbemuseum, Eindhoven, inv.nr. 3121

Beschrijving

De installatie Let's Go Girls is speciaal voor het Van Abbemuseum gemaakt. Het werk is een kritische reflectie op de verworvenheden van de Sovjet-Unie. De uitgerangeerde wagon is enerzijds filmzaal met een (letterlijk) stilstaand doek begeleid door propagandistische liederen, anderzijds kapel met een altaarstuk dat een ideaal van een ontspannen wereld voortovert. De titel bovenop de wagon is multi-interpretabel en verwijst in de eerste plaats naar de niet-uitgekomen communistische toekomstvoorspellingen. Buiten de wagon tonen Ilya en Emilia Kabakov de absurdistische, bureaucratische wereld van de Sovjet-Unie in de vorm van een lange rij klaagbrieven van bewoners van een appartementencomplex.

Ilya Kabakov wordt algemeen gezien als de belangrijkste nog levende naoorlogse Russische kunstenaar. Het Van Abbemuseum stelt zich als doel kunst te laten zien waarin de relatie tussen de mens en zijn omgeving centraal staat. Let’s Go Girls past uitstekend in deze doelstelling. In Nederland was binnen museale collecties tot nu toe nog maar een enkel werk van Kabakov aanwezig (The School Library uit 1995 in Stedelijk Museum Amsterdam) en dit nog jonge werk is dan ook een welkome aanvulling binnen de Collectie Nederland.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de BankGiro Loterij en Stichting Promotors van het Van Abbemuseum

Kabakov_Let's Go Girls_uitsnede
Terugblik op de Sovjet-Unie vol ironie

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2014, pp. 28-31