Fotoserie van Gondokoro

1862 Alexine Tinne Universitaire Bibliotheken Leiden

Alexine Tinne (1835 - 1869)
collodiumprocedé
diverse
Universitaire Bibliotheken Leiden
Fotografie en Video
particuliere collectie, Frankrijk; Universitaire Bibliotheken Leiden, inv.nrs. XXX

Van ons allemaal sinds 2024

In een tijd waarin expedities meestal waren voorbehouden aan mannen, reisde Alexine Tinne (1835-69) naar het huidige Zuid-Soedan om de oorsprong van de Nijl te zoeken. Tijdens die reis nam ze deze foto’s, terwijl in die omstandigheden bijna niemand dat nog kon. De foto’s behoren tot de vroegste die in het binnenland van Afrika zijn gemaakt. Ze tonen beelden van het dorp Gondokoro en van de inwoners, op een ongedwongen manier, die sterk verschilt van latere foto’s die voor toerisme en antropologische wetenschap werden gebruikt.

In de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) is de oudste fotohistorische collectie in Nederland gehuisvest. De UBL streeft naar een zo compleet mogelijk beeld van de Nederlandse fotografiegeschiedenis. Als een van de belangrijkste Nederlandse fotopioniers mocht Tinne hierin absoluut niet ontbreken. Dat het bovendien gaat om een recent ontdekte serie, genomen tijdens een reis waarvan lange tijd geen foto’s bekend waren, maakt deze aanwinst extra bijzonder.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Themafonds Fotografie en Video en haar VriendenLoterij Aankoopfonds), het Mondriaan Fonds, het Hendrik Muller Fonds en de Vrienden van UB Leiden

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!