James Watt peinzend over de condensatie van stoom

1869 Petrus van Schendel Stedelijk Museum Breda

Petrus van Schendel (1806 - 1870)
olieverf op mahoniepaneel
82 x 66 cm
Stedelijk Museum Breda
19de-eeuwse schilderkunst
veiling, Coutances (Hôtel des Ventes), Frankrijk, 15 november 2008, nr. 94; Stedelijk Museum Breda, inv.nr. G02502 (in langdurig bruikleen van de Vereniging Vrienden van Stedelijk Museum Breda)

Van ons allemaal sinds 2008

Kaars- en maanlichtscènes brachten Petrus van Schendel internationale faam. Hij had daarnaast veel interesse in wiskunde en techniek en schreef een leerboek voor kunstenaars over perspectief. Hij schilderde James Watt, uitvinder van de industriële stoommachine, 50 jaar na zijn dood en bepaalde daarvoor meetkundig de relatieve grootte van de figuren en de reikwijdte van het haardlicht. De appel viel niet ver van de boom – zijn zoon Théodore werd ingenieur. Een foto van hem lijkt veel op de zittende James Watt in het schilderij. Misschien zien we hier dus Théodore van Schendel als de jonge Watt en stond achter de schildersezel een trotse vader.

Petrus van Schendel was in zijn tijd zeer succesvol met zijn kaarslichtschilderijen en een van de best betaalde romantische kunstenaars. Ook nu is de waardering voor ‘Monsieur Chandelle’ nog groot. De Vereniging Rembrandt heeft Nederlandse musea al twee keer eerder steun verleend bij aankopen van zijn werk. Inmiddels heeft het Stedelijk Museum Breda tien schilderijen van de meester in de collectie beeldende kunst, waarbij de voorstelling met James Watt een hoogtepunt is.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Schendel James Watt peinzend over de condensatie van stoom