Keukeninterieur met een dienstmeid die een saus bereidt

1665 Cornelis Bisschop Dordrechts Museum

Cornelis Bisschop (1630 - 1674)
olieverf op doek
72 x 97,2 cm
Dordrechts Museum
17de-eeuwse schilderkunst
veiling, Londen (Sotheby's), 12 mei 2013, nr. 137; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/014/1046

Van ons allemaal sinds 2014

Op het schilderij Keukeninterieur met een dienstmeid die een saus bereidt van Cornelis Bisschop wordt een complex interieur afgebeeld, met verschillende doorkijkjes naar andere ruimtes, meerdere lichtbronnen en een veelheid aan bijfiguren. De ruimte wordt bovendien bekeken vanuit een opvallend laag perspectief. Door de fraai uitgewerkte details weet de kunstenaar alle aandacht te vestigen op de dienstmeid op de voorgrond. Zij wordt het felst belicht en lijkt, ongestoord door de drukte om haar heen, geconcentreerd bezig met haar taak: het bereiden van saus.

'Haar verstilde houding doet denken aan de monumentaliteit van "Het melkmeisje" van Johannes Vermeer.'

Sander Paarlberg, conservator Dordrechts Museum

Keukeninterieur met een dienstmeid die een saus bereidt is misschien wel het meesterwerk van deze nog steeds weinig bekende Dordtse kunstenaar. Het past daarmee naadloos in de tot nu toe opgebouwde collectie van het Dordrechts Museum. De ongewone, zeer gedurfde compositie is ongetwijfeld geïnspireerd op werk van Nicolaes Maes, waarvan het museum verschillende werken in de collectie heeft. Met alle doorkijkjes is dit stuk ook interessant in verband met andere werken uit de collectie, zoals werken van Samuel van Hoogstraten, die zich in schilderijen en publicaties als geen ander bezighield met perspectief.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds])

Bisschop
Bisschop op zijn best