Keukeninterieur met een dienstmeid die een saus bereidt

1665 Cornelis Bisschop

2013 12 17 Afbeelding Keukeninterieur C  Bisschop
Cornelis Bisschop
Olieverf op doek
72 x 97,2 cm
Dordrechts Museum
17de-eeuwse schilderkunst
Veiling, Londen (Sotheby's), 12 mei 2013, nr. 137; Dordrechts Museum, inv.nr. DM/014/1046

Op het schilderij Keukeninterieur met een dienstmeid die een saus bereidt (1665) van Cornelis Bisschop (1630-1674) wordt een complex interieur afgebeeld, met verschillende doorkijkjes naar andere ruimtes, meerdere lichtbronnen en een veelheid aan bijfiguren. De ruimte wordt bovendien bekeken vanuit een opvallend laag perspectief. Door de fraai uitgewerkte details weet Bisschop alle aandacht te vestigen op de dienstmeid op de voorgrond. Zij wordt het felst belicht en lijkt, ongestoord door de drukte om haar heen, geconcentreerd bezig met haar taak: het bereiden van saus. Haar verstilde houding doet denken aan de monumentaliteit van het Het Melkmeisje (ca. 1660) van Johannes Vermeer.

‘Haar verstilde houding doet denken aan de monumentaliteit van het Melkmeisje van Johannes Vermeer.’

Sander Paarlberg, conservator Dordrechts Museum

Keukeninterieur met een dienstmeid die een saus bereidt is misschien wel het meesterwerk van deze minder bekende Dordtse kunstenaar en past daarmee niet alleen naadloos in de tot nu toe opgebouwde collectie van het Dordrechts museum, maar voegt daar ook iets wezenlijks aan toe. De ongewone, zeer gedurfde compositie is ongetwijfeld geïnspireerd op werk van Nicolaes Maes (1634-1693), waarvan het museum verschillende werken in de collectie heeft. Met alle doorkijkjes is dit stuk ook interessant in verband met andere werken uit de collectie, zoals werken van Samuel van Hoogstraten (1627-1678), die zich in schilderijen en publicaties als geen ander bezighield met perspectief.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds)

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.