Kop van een oude man

1647 Abraham Bloemaert Centraal Museum

Abraham Bloemaert (1566 - 1651)
olieverf op paneel
37,4 x 27,5 cm
Centraal Museum
17de-eeuwse schilderkunst
1936
kunsthandel C.H. Schwagermann, Schiedam, 1936; Centraal Museum, Utrecht, inv.nr. 7369

Van ons allemaal sinds 1936

Dit schilderij van een oude man is geen portret maar een zogeheten tronie, een studiekop. Met zulke schilderijen bekwaamden kunstenaars zich in de weergave van emoties, kennis die van pas kwam bij het schilderen van verhalen uit de Bijbel of de klassieke oudheid. Toch is het aannemelijk dat Bloemaert zich heeft gebaseerd op een echt model, zo raak getroffen is de expressie, en zo natuurgetrouw is de weergave van de oude huid, die de 80-jarige schilder bekend moet zijn voorgekomen.

Abraham Bloemaert is de belangrijkste schilder die in het 17de-eeuwse Utrecht werkzaam is geweest. Als leraar onderwees hij bovendien talloze kunstenaars. Vanwege zijn sleutelrol in het verhaal van de Utrechtse kunst, wil het Centraal Museum graag beschikken over een zo volledig mogelijk overzicht van Bloemaerts oeuvre. Deze intrigerende studiekop uit Bloemaerts late periode werd in 1936 met steun van de Vereniging Rembrandt aangekocht.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!