Peinture-poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi)

1927 Joan Miró Museum Boijmans Van Beuningen

Joan Miró (1893 - 1983)
1927
olieverf op doek
81 x 100 cm
Museum Boijmans Van Beuningen
Moderne kunst (ca. 1880-1950)
1880-1950
Volkart Stiftung, Winterthur, 2022; Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam inv.nr. 4295 (MK)

Van ons allemaal sinds 2022

In Peinture-poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi) zweven diverse vormen, lijnen en woorden in een bruine, wolkige kleurruimte, die met snelle penseelstreken is neergezet. De oranjerode vlek is door de sterke kleur en scherpe omtreksvorm heel prominent; de dunne verticale lijnen bekroond met gestippelde spiralen lijken op te doemen uit de verte. Het schilderij behoort tot een serie die Miró in 1924 begon, de zogeheten Peintures. In deze werken heeft Miró tegen een monochrome, vaak dun gesausde achtergrond vormen en lijnen neergezet, die wel associaties oproepen maar toch nauwelijks precies te definiëren zijn. Hij voegde er soms ook tekst aan toe, poëtische regels of losse letters die het raadsel alleen maar vergroten.

Museum Boijmans Van Beuningen heeft een wereldberoemde collectie surrealistische kunst, waarvan de basis in de jaren 1960 werd gelegd door hoofdconservator Renilde Hammacher. Toch bezat het museum nog geen representatief werk van Joan Miró, die een belangrijke rol speelde binnen het surrealisme. In de afgelopen jaren werd dat gemis steeds sterker gevoeld, mede door de aankoop van schilderijen van Tanguy en Magritte, die nauw aansluiten bij het werk van Miró. Dankzij de aankoop van Peinture-poème (Musique, Seine, Michel, Bataille et moi) is de kunstenaar in Rotterdam nu voorgoed op niveau vertegenwoordigd.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit, haar Dura Kunstfonds, haar Innorosa Fonds, haar Themafonds Moderne kunst en de jaarlijkse bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds), het Museaal Aankoopfonds, het Mondriaan Fonds, de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, de VriendenLoterij, de Stichting Bevordering van Volkskracht, de G.Ph. Verhagen-Stichting, de Kring van Eyck, de Boijmans Business Club en Boijmans Corporate Members, de Stichting Elise Mathilde Fonds, de Erasmusstichting en andere begunstigers.

Bijgesneden Miró Peinture Poème Musique Seine Michel Bataille et moi
Een wandeling langs de Seine