Andreas Gursky (1955)
Stedelijk Museum Amsterdam
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Fotografie en Video
1950-nu
Kunsthandel Galerie Monica Sprüth & Philomene Magers, Keulen, 2009; Stedelijk Museum Amsterdam, inv.nr. 2009.1.0681

Kijken naar een foto van Gursky is een verwarrende fysieke en ruimtelijke ervaring. In reproductie is het effect van zijn beelden niet over te brengen en dat komt niet alleen door het monumentale formaat van de werken die de toeschouwer letterlijk dwingen afstand te nemen. De detailrijkdom van de afdrukken is zo groot dat de blik zich tegelijkertijd wil kunnen verliezen ín het beeld, iets wat onmogelijk wordt gemaakt door het ontbreken van een centraal verdwijnpunt: het vertrouwde renaissanceperspectief bestaat op zijn foto’s niet.
De foto van Gursky past goed in de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Op het gebied van fotografie wil het museum een samenhangend beeld kunnen geven van de meest recente ontwikkelingen. Bijzonder is dat het werk Frankfurt aansluit bij belangrijke lijnen binnen de collectie fotografie van het museum, maar ook een brug slaat naar thema’s in andere vormen van beeldende kunst.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds), het Mondriaan Fonds, het VSBFonds en het SNS Reaal Fonds