's-Heerenbergs Handschrift

ca. 1453-61 maker onbekend (Nederrijn) Kasteel Huis Bergh

maker onbekend (Nederrijn)
ca. 1453-61
perkament, papier en leren band
H 22 cm
Kasteel Huis Bergh
Middeleeuwen en Renaissance
kunsthandel Jörn Günther Rare Books AG, Basel, 2017; Kasteel Huis Bergh, ‘s-Heerenberg, inv.nr. 2095

Van ons allemaal sinds 2016

Het Nederrijnse kronieken­handschrift is een compilatie van kronieken over pausen, keizers en verschillende graven en hertogen uit Gelre, Holland en Kleef. Het is 261 pagina’s dik en bevat 28 pentekeningen, deels gekleurd, die de vorst of bisschop van het beschreven gebied tonen, met een wapenschild en contouren van kenmerkende gebouwen. Eén ervan stelt waarschijnlijk het Nijmeegse Valkhof voor en is daarmee een van de oudste stadsgezichten van Nijmegen. Het wapen van Bergh uit ’s-Heerenberg op de achterzijde van het eerste blad maakt aannemelijk dat het manuscript in de 15de eeuw al in Huis Bergh was.

Het geïllustreerde handschrift van ’s-Heerenberg is nergens beter op zijn plaats dan in Huis Bergh. Niet alleen omdat het manuscript vertelt over de geschiedenis van de regio, maar ook omdat voorin het wapen van Bergh uit ’s-Heerenberg is aangebracht. Dit verwijst vrijwel zeker naar Willem II, heer van den Bergh (1404-1465), voor wie of in wiens opdracht het handschrift zal zijn vervaardigd. Huis Bergh bezit een verzameling middeleeuwse handschriften en het nagenoeg complete archief van de graven vanaf de 13de eeuw, zowel aktes als persoonlijke correspondentie. Daarmee kan de aanwinst in een passende context worden getoond.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Hendrickje Fonds en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds]), het Mondriaan Fonds, de Stichting Zabawas, de Gravin van Bylandt Stichting, de Stichting Dorodarte, de Stichting het Gasthuis, de Stichting Stadskern, de Stichting Berghs Belang, de Kattendijke/Drucker Stichting en de Stichting de Armenkorf

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Heerenberg Handschrift Verkleind
Een fraai lokaal staaltje geschiedschrijving

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2018, pp. 14-16