's-Heerenbergs Handschrift, 12 geïllustreerde kronieken uit het Benedenrijn gebied

ca. 1453-61 Maker onbekend (Nederrijn)

Afbeelding Handschrift
Maker onbekend (Nederrijn)
ca. 1453-61
Perkament, papier en leren band
H 22 cm
Kasteel Huis Bergh
Middeleeuwen en Renaissance
Kunstandel Jörn Günther Rare Books AG, Basel, 2017; Kasteel Huis Bergh, ‘s-Heerenberg, inv.nr. 2095

Het 's-Heerenbergs Handschrift dat dit in 2016 door Kasteel Huis Bergh kon worden aangekocht, is voor het kasteel en de Gelderse regio een belangrijke aankoop op zowel cultuurhistorisch als op kunsthistorisch gebied. Het handschrift, dat tussen 1453 en 1461 vervaardigd werd, is vrijwel zeker afkomstig uit het Nederrijngebied (Zuid-Oost Gelderland). Het is mogelijk in opdracht van Willem II ‘de Rijke’, heer Van Bergh, vervaardigd. Het is het enige geïllustreerde kroniekenhandschrift uit deze regio. De compilatie van geestelijke en adellijke kronieken vormt met haar gedetailleerde tekeningen een unieke bron over het Nederrijn gebied uit die tijd. Gezien de herkomst en plaats van ontstaan is het bij uitstek op zijn plaats in Kasteel Huis Bergh, dat een rijke verzameling middeleeuwse handschriften bezit.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar BankGiro Loterij Aankoopfonds en haar Hendrickje Fonds), het Mondriaan Fonds, de Stichting Zabawas, de Gravin van Bylandt Stichting, de Stichting Dorodarte, de Stichting het Gasthuis, de Stichting Stadskern, de Stichting Berghs Belang, de Kattendijke/Drucker Stichting en de Stichting de Armenkorf

Ziet u een fout? Of heeft u extra informatie over dit object? Laat het ons weten!

Bulletin

Een fraai lokaal staaltje geschiedschrijving

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2018, pp. 14-16

Leeuw Van Rembrandt Detail
Rembrandtjaar 2019

39 Rembrandts in Nederland, met dank aan onze leden.