Vijf werken

1964-2005 Jan Wolkers Museum De Lakenhal

Jan Wolkers (1925 - 2007)
1964-2005
Diverse technieken
Diverse afmetingen
Museum De Lakenhal
Naoorlogse en Hedendaagse kunst
1950-nu
Erven Wolkers, i.c. mevrouw K. Wolkers, Den Burg, 2018; Museum De Lakenhal, Leiden, inv.nrs. S 5804/ S 5807/ S 5810/ S 5815/ S 5819

Beschrijving

Jan Wolkers (1925-2007) staat bij het grote publiek vooral bekend als schrijver, maar hij zag zichzelf in de eerste plaats als beeldend kunstenaar. In 2018 verwierf Museum De Lakenhal van Wolkers' echtgenote Karina achttien van zijn beeldende werken, waarvan vijf met steun van de Vereniging Rembrandt. Vier hiervan komen uit de middenperiode van Wolkers' kunstenaarschap, de jaren 1960. in deze periode maakte hij eerst zware donkere materieschilderijen die het licht deels opzuigen en vervolgens assemblages van gevonden materialen waar het licht speels overheen glijdt. Het vijfde werk is een schilderij uit zijn laatste periode waarin hij juist probeert kleur te laten vibreren en verschuiven door veranderend natuurlijk licht.

Er is geen betere eindbestemming voor deze nalatenschap denkbaar dan de stad Leiden, die Wolkers als jongen al inspireerde om nieuwe werelden te verkennen, waar hij als kunstenaar zijn eerste solotentoonstelling had en waaraan hij uiteindelijk voor eeuwig zijn hart zou verpanden.

Meta Knol, directeur Museum De Lakenhal

Jan Wolkers had een sterke band met Leiden. Dit was de stad van zijn jeugd en tevens de stad waar zijn kunstenaarschap ontbrandde. De werken die Museum De Lakenhal aankocht vormen een prachtig ensemble dat stapsgewijs de ontwikkeling van Wolkers als beeldend kunstenaar laat zien, en daarmee het belang en de inbedding van Wolkers in het Nederlandse kunstlandschap kan tonen.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Innorosa Fonds en haar BankGiro Loterij Aankoopfonds [thans VriendenLoterij Aankoopfonds])

Wolkers Hommage Aan Bach Bijgesneden En Verkleind
Wolkers in Museum De Lakenhal