Persberichtbundel 2x
Persbericht 18 juni 2020

De verrassende rijkdom van de Nederlandse musea uitgelicht

Dankzij een gezamenlijke actie van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation organiseren 45 musea in de maanden na heropening presentaties waarin zij één of meer kunstwerken uit de eigen collectie uitlichten. De organisaties stelden samen een bedrag van ruim € 350.000 beschikbaar om zo de kracht van onze Nederlandse collecties onder de aandacht te brengen.

Verrassende rijkdom

De musea konden bij toekenning van hun aanvraag een bedrag van maximaal € 10.000 tegemoet zien. Doel van dit initiatief was om de musea een hart onder de riem te steken in deze tijd van coronamaatregelen en hen de kans te bieden het grote publiek te verrassen met de rijkdom van hun verzamelingen.

Veelkleurig beeld

Vanwege het grote aantal aanvragen van musea hebben beide organisaties bovenop het eerder gereserveerde bedrag van € 300.000 nog een extra bedrag toegekend, om zoveel mogelijk presentaties mogelijk te maken. “Een overweldigend aantal musea heeft op onze actie gereageerd. De komende maanden kunnen we maar liefst 45 nieuwe presentaties in musea door heel het land bewonderen die samen een veelkleurig beeld geven van onze Nederlandse collecties,” aldus Fusien Bijl de Vroe, directeur van de Vereniging Rembrandt.

De gesteunde presentaties van de 45 musea zijn zeer verschillend van aard. De onderwerpen lopen uiteen van een Romeinse sarcofaag tot een installatie van de Amerikaanse kunstenaar Kahlil Joseph. Onder de deelnemende musea bevinden zich zowel grotere musea als het Rijksmuseum, het Mauritshuis en het Allard Pierson, als kleinere, waaronder Museum Klok & Peel in Asten en Museum De Waag in Deventer.

Hartverwarmende actie voor museum-Nederland

Marc de Beyer, directeur Museum Gouda, liet over deze actie weten: 'Ik ben onder de indruk van de saamhorigheid in de museale en culturele sector tijdens de coronacrisis. Hoe gezamenlijk wordt opgetrokken richting rijk, provincie en gemeente, hoe collegiaal musea zijn in het verlenen van bruiklenen aan tentoonstellingen. En zo is ook deze snelle ondersteuning om de kracht van onze vaste collecties te presenteren een prachtig voorbeeld. De verkorte procedure – in een tijd waarin we onze musea "aan het redden waren" – hielp zeer. Een hartverwarmende actie voor museum-Nederland.