Giorgio Morandi Stilleven met groene doos verkleind
Persbericht 1 februari 2023

Buitenkans voor Rembrandthuis en Belvédère

In maart en juni van dit jaar gaan twee tentoonstellingen met wel heel bijzondere bruiklenen van start. Museum Rembrandthuis toont voor het eerst Rembrandts iconische Titus aan de lezenaar (1655) uit de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen en Museum Belvédère laat een niet eerder vertoonde selectie schilderijen van Giorgio Morandi uit verschillende Nederlandse musea zien. Beide presentaties zijn mogelijk gemaakt door de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation.
Buitenkans

De presentaties worden georganiseerd in het kader van de actie ‘Buitenkans’ van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation. Voor deze nieuwe actie werden musea uitgenodigd een presentatie te bedenken rond één of meer beeldbepalende kunstwerken uit een ander Nederlands museum. Uit de zestien inzendingen werden de plannen van Museum Rembrandthuis en Museum Belvédère geselecteerd als het meest haalbaar en aansprekend.

Topkunst beschikbaar maken

Het doel van de actie ‘Buitenkans’ is de rijkdom van het Nederlandse openbaar kunstbezit laten zien en het bruikleenverkeer tussen musea stimuleren. Geert-Jan Janse, directeur van de Vereniging Rembrandt: ‘Onze missie is topkunst beschikbaar maken voor een zo breed mogelijk publiek. Dat doen we onder andere door steunverlening bij aankopen, maar er valt nog veel te winnen door dat wat er al ís in de Nederlandse musea nog beter met elkaar te verbinden.’

Titus is weer thuis

In het Rembrandthuis opent op 18 maart Titus is weer thuis, een presentatie rond het portret van Rembrandts zoon Titus uit Museum Boijmans Van Beuningen. Daarmee is het schilderij voor het eerst in bijna 400 jaar terug op de plaats waar het werd gemaakt. Rembrandt schilderde het in 1655 in zijn atelier aan de Jodenbreestraat, dat nu onderdeel van het Museum Rembrandthuis is. Musea lenen dit soort topstukken doorgaans alleen uit aan overzichtstentoonstellingen in grotere musea. Dat het Boijmans bereid was deze absolute publiekslieveling voor drie maanden af te staan aan het Museum Rembrandthuis is dan ook een ruimhartig gebaar.

Rembrandt Titus verkleind

Rembrandt, Titus aan de lezenaar, 1655 | olieverf op doek, 77 x 63 cm | Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam | gesteunde aankoop uit 1940

Morandi’s in Nederlands bezit

Op 17 juni opent de kleine maar fijne tentoonstelling Giorgio Morandi en Nederland in Museum Belvédère in het Friese Oranjewoud. Het museum toont in twee kamers van de westvleugel een aantal schilderijen van de Italiaanse stillevenschilder uit verschillende Nederlandse collecties. Hoewel het om logistieke redenen uiteindelijk niet mogelijk bleek om álle voor Nederland verzamelde Morandi’s bij elkaar te brengen, wordt door deze selectie dankzij bruiklenen van Stedelijk Museum Amsterdam, Kunstmuseum Den Haag, Museum Boijmans Van Beuningen en twee particulieren voor het eerst zichtbaar hoe sterk Morandi in Nederland vertegenwoordigd is.

Samenwerking

Met de actie ‘Buitenkans’ slaan de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation voor de tweede keer de handen ineen om musea te ondersteunen. In 2020, kort na het uitbreken van de coronapandemie, organiseerden zij al samen de actie ‘De kracht van onze Nederlandse collecties’. Dit initiatief stelde musea in de gelegenheid een presentatie rond één of meer werken uit de eigen collectie te organiseren om het publiek na de eerste lockdown weer naar het museum te krijgen. Met in totaal 45 ondersteunde musea door heel Nederland was het initiatief een groot succes. Françoise Geelen van de Turing Foundation: ‘Ik vind het bijzonder dat door de samenwerking van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation zo’n constructief project als ‘Buitenkans’ is gerealiseerd. Wij hopen dat dit de eerste editie wordt van vele!’

Giorgio Morandi Stilleven met groene doos verkleind

Giorgio Morandi, Stilleven met groene doos, 1954 | olieverf op doek, 35,1 x 41,4 cm | Kunstmuseum Den Haag