Bloemenpiramides Kunstmuseum Den Haag bewerkt door Van Rosmalen
© Gerrit Schreurs
5 maart 2020

Grandeur in blauwwit

Ze zijn de kroon op de collectie Delfts aardewerk van Kunstmuseum Den Haag: twee monumentale bloemenpiramides, eind vorig jaar aangekocht op een veiling in Parijs. De Vereniging Rembrandt was bij de verwerving van dit stel vazen van onmisbare betekenis en heeft daarom de eer deze nieuwe aankoop als eerste te tonen in haar stand op TEFAF Maastricht.
Zeldzame pronkstukken

Bloemenpiramides van Delfts aardewerk zijn extreem zeldzaam, zeker van deze kwaliteit en hoogte (ca. 153 cm). Tot voor kort gingen experts ervan uit dat er wereldwijd slechts drie paren bloemenhouders van dit type bestonden, waarvan één in 2004 met steun van de Vereniging Rembrandt kon worden aangekocht door het Rijksmuseum. En toen kwam tot verrassing van velen eind 2019 in Parijs dit prachtige, nog onbekende paar op de markt. De twee vazen zijn vervaardigd rond 1690 en voorzien van een decoratie in blauwwit, met vogels, rotsen en bloemen in Chinese stijl.

Bloemenpiramides Kunstmuseum Den Haag detail 1
Kroon op de collectie

Delfts blauw is iconisch cultureel erfgoed. Hoogtepunten hiervan verdienen het dan ook om met iedereen in Nederland te kunnen worden gedeeld. In Kunstmuseum Den Haag zijn de vazen de gedroomde bekroning van de collectie Delfts aardewerk, waarvoor de basis werd gelegd met een gelegateerde privéverzameling aan het begin van de 20ste eeuw en die daarna met hulp van andere particuliere weldoeners naar een nog hoger niveau is gebracht. De Vereniging Rembrandt heeft hier ook aan bijgedragen. Nog in 2014 hielp zij het museum bij de verwerving van een stel kleinere bloemenhouders van Delfts aardewerk in de vorm van een man en vrouw.

Spoed

Een aankoop als deze onderstreept het belang van de Vereniging Rembrandt, want zonder haar steun was de aanschaf van de piramides niet mogelijk geweest. De Vereniging kreeg twee dagen voor de veiling de officiële aanvraag binnen en kon al binnen 24 uur het gevraagde bedrag toezeggen en dit zelfs verhogen om zo het museum een grotere slaagkans op de veiling te bieden. Doede Hardeman, hoofd Collecties van Kunstmuseum Den Haag: ‘Deze snelheid van handelen was van grote waarde en stelde het museum in staat op de veiling daadwerkelijk het verschil te maken.’ Over de spanning op de veiling vertelt Doede in het voorjaarsnummer van het Bulletin van de Vereniging Rembrandt dat de komende week bij de leden op de mat valt.

Bloemenpiramides Kunstmuseum Den Haag detail 2
TEFAF en Koninklijk Blauw

Een van de twee bloemenpiramides is te bewonderen in de stand van de Vereniging Rembrandt op TEFAF Maastricht (7 – 15 maart 2020). Deze vaas zal meteen na afloop van de beurs terugreizen naar Kunstmuseum Den Haag om daar, verenigd met het andere exemplaar, te schitteren op de tentoonstelling Koninklijk Blauw (21 maart – 16 augustus 2020). Als dank aan de leden van de Vereniging Rembrandt voor hun steun bij de aankoop van deze vazen, organiseert het museum voor hen op 26 maart een exclusieve avondopenstelling van deze tentoonstelling. De uitnodiging hiervoor wordt binnenkort verstuurd.

Weten waar de opvallende vorm van deze vazen vandaan komt? Klik hier.

Deze aankoop is mogelijk gemaakt
met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Nationaal Fonds Kunstbezit, haar Van Rijn Fonds en de Stichting Van Rees-Klatte), het Mondriaan Fonds, het Fonds Kunstmuseum en de BankGiro Loterij

Foto's: Gerrit Schreurs