Bulletin 20201 bijgesneden
Vereniging 11 maart 2020

Voorjaarsnummer Bulletin verschenen - kopie

Onlangs ontvingen onze leden het voorjaarsnummer van het Bulletin van de Vereniging Rembrandt. Op de voorkant: 17de-eeuwse brandweermannen in actie. Die 'brand in Mokum' is onderdeel van de unieke groep tekeningen, publicaties en objecten van kunstenaar-uitvinder Jan van der Heyden. De werken werden gezamenlijk aangekocht door het Stadsarchief Amsterdam en het Amsterdam Museum.

75 jaar vrijheid

Naast Van der Heyden en andere spectaculaire aankopen zoals Van Goghs Onkruid verbrandende boer en de Delftse bloemenpiramides, is er in dit Bulletin ook aandacht voor 75 jaar vrijheid. Jisca Bijlsma, directeur van het Chabot Museum in Rotterdam, vertelt over de schilder Henk Chabot en zijn 'oorlogswerken'. Ook Max Beckmanns portret van de familie Lütjens, sinds 2008 in Museum Boijmans van Beuningen, wordt uitgelicht. Dat schilderij toont Beckmanns goede vrienden in Amsterdam, waar de schilder in 1937 terechtkwam nadat hij nazi-Duitsland ontvluchtte. Tijdens de bezetting werd nog steeds kunst gemaakt, maar de Europese musea waren nagenoeg leeg. Daarover gaat het artikel van Peter Hecht, bestuurslid en fellow van de Vereniging Rembrandt, die prachtig uiteenzet waarom kunst juist in donkere tijden van groot belang is.