De Lakenhal stelt Portret van een vaandeldrager van de Leidse schutterij van Ary de Vois ten toon 12122022 044
© Hielco Kuipers
Vereniging 16 november 2023

VriendenLoterij verlengt opnieuw samenwerking

De VriendenLoterij blijft de Vereniging Rembrandt de komende jaren ondersteunen en verlengt haar partnerschap met de Vereniging met vijf jaar. Voor de periode 2024 tot en met 2028 kent de VriendenLoterij de Vereniging Rembrandt opnieuw een jaarlijkse bijdrage toe om aankopen van musea door heel Nederland financieel te kunnen ondersteunen.

Steun met impact

De Vereniging Rembrandt ontvangt van de VriendenLoterij sinds 2010 jaarlijks een vaste bijdrage van € 400.000 voor haar VriendenLoterij Aankoopfonds. De doelstelling van het fonds is het verlenen van financiële steun bij de aankoop van kunstwerken door Nederlandse musea die geen directe meerjarige bijdrage voor kunstaankopen van de VriendenLoterij ontvangen. Vele onmisbare topstukken zijn hiermee aangekocht, zoals onlangs het Perspectiefstuk met een lezende jongeman in een renaissancepaleis van Samuel van Hoogstraten door het Dordrechts Museum en het Portret van een vaandeldrager van de Leidse schutterij van Ary de Vois door Museum De Lakenhal.

Meest geliefde aanwinst

Ook de winnaar van de onlangs gehouden stemactie om de publiekslieveling te bepalen van de ruim 2.500 aanwinsten die ooit zijn verworven met hulp van de Vereniging Rembrandt, is een werk dat mede dankzij het VriendenLoterij Aankoopfonds (toen geheten: BankGiro Loterij Aankoopfonds) is aangekocht: het Sneeuwlandschap met sloot (1913) van Jan Mankes door Museum Belvédère in Heerenveen-Oranjewoud.

Van Hoogstraten perspectiefstuk met een lezende jongeman in een renaissancepaleis

Samuel van Hoogstraten, Perspectiefstuk met een lezende jongeman in een renaissancepaleis, ca. 1662-67 | olieverf op doek, 238 x 173 cm | Dordrechts Museum | gesteunde aanwinst uit 2023

Weer schitteren op zaal

Naast het VriendenLoterij Aankoopfonds heeft de Vereniging Rembrandt sinds 2018 het Vriendenloterij Restauratiefonds, waarvoor de Vereniging begin dit jaar € 700.000 ontving van de VriendenLoterij voor de periode 2023-2027. Dit fonds is bedoeld om bij te dragen aan de restauratie van kunstwerken in de Nederlandse musea die vanwege hun conditie niet of niet optimaal kunnen worden getoond, zodat ze weer kunnen schitteren op zaal.

Toekomst

Directeur Geert-Jan Janse is ontzettend blij met de verlenging van de samenwerking met de VriendenLoterij: ‘Deze genereuze schenkingen maken het mogelijk musea te helpen bij het verrijken en versterken van hun collecties. Ook in de komende jaren kunnen vele musea door heel Nederland topstukken aankopen dankzij het VriendenLoterij Aankoopfonds bij de Vereniging Rembrandt.’

Jonne Arnoldussen, managing director VriendenLoterij: ‘We zijn ontzettend blij de samenwerking met Vereniging Rembrandt voor een periode van vijf jaar te kunnen verlengen. Dit dankzij de steun van onze deelnemers, die de verlenging mogelijk maken. We kijken ernaar uit om de komende jaren prachtige nieuwe kunstwerken in musea door heel Nederland te zien.’