Mankes detail banner
Kunst 26 oktober 2023

Sneeuwlandschap van Jan Mankes is meest geliefde aanwinst sinds 1883

Veel publiekslievelingen in de Nederlandse musea zijn aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt. Maar welke aanwinst is het meest geliefd? Een grote stemactie heeft dit uitgewezen: Sneeuwlandschap met sloot van Jan Mankes in Museum Belvédère.
Bijzondere verkiezing

De stemactie is verbonden aan de jaarlijkse verkiezing voor de
afbeelding op de nieuwe Rembrandtkaart, waarmee leden van de Vereniging Rembrandt vrije toegang hebben tot de collecties van gesteunde musea. Dit jaar was het vanwege het 140-jarig bestaan van de Vereniging een bijzondere verkiezing. Het ging deze keer namelijk niet om de gesteunde aankopen uit het voorgaande jaar, maar om de mooiste en beste aanwinsten sinds 1883.

Trotse musea

Maar liefst vijftig musea nomineerden een gesteunde aanwinst voor de stemactie. Uit de motivaties sprak vaak een enorme trots. Zo schreef het Zaans Museum over zijn Monet: ‘Door de ogen van Monet raakt iedereen betoverd door de Zaanstreek. Dit schilderij is meer dan een prachtig kunstwerk. Het is de trots van de Zaanse gemeenschap.’ Uit al die inzendingen kozen bijna 5500 stemmers hun favoriet. De verrassende winnaar was het Sneeuwlandschap met sloot van Jan Mankes in Museum Belvédère.

Mankes Sneeuwlandschap met sloot DEF

Jan Mankes, Sneeuwlandschap met sloot, 1913 | olieverf op doek, 31 x 43 cm | Museum Belvédère, Heerenveen-Oranjewoud | gesteunde aankoop uit 2011

Han Steenbruggen, directeur-conservator Museum Belvédère: 'Dat Jan Mankes tegenwoordig tot de meeste geliefde kunstenaars uit de Nederlandse kunstgeschiedenis behoort, wist ik, maar dat van al die topstukken die musea mede dankzij de Vereniging Rembrandt konden verwerven ‘ons’ schilderij van Mankes verkozen zou worden tot dé publiekslieveling had ik nooit kunnen voorspellen.'

Geduchte concurrenten

Het schilderij van Mankes heeft een groot aantal geduchte concurrenten achter zich gelaten. Het gaat onder meer om wereldberoemde kunstwerken als Titus aan de lezenaar van Rembrandt, La perruche et la sirène van Henri Matisse en zelfs om Het melkmeisje van Vermeer. Het is bijzonder om te zien dat ook een recente aanwinst als het perspectiefstuk van Samuel van Hoogstraten op veel stemmen kon rekenen, en dat veel stemmers oog hadden voor toegepaste kunst, zoals blijkt uit de hoge eindpositie van het Tegeltableau met pauw in het Tegelmuseum.

De top 5 van de meest geliefde aanwinsten

1. Jan Mankes, Sneeuwlandschap met sloot, 1913, Museum Belvédère (gesteund in 2011) - 810 stemmen

2. Samuel van Hoogstraten, Perspectiefstuk met een lezende jongeman in een renaissancepaleis, 1662-67, Dordrechts Museum (gesteund in 2023) - 449 stemmen

3. Rembrandt, Titus aan de lezenaar, 1655, Museum Boijmans Van Beuningen (gesteund in 1940) - 439 stemmen

4. Henri Matisse, La perruche et la sirène, 1952-53, Stedelijk Museum Amsterdam (gesteund in 1967) - 395 stemmen

5. Max Laeuger, Tegeltableau met pauw, 1908, Nederlands Tegelmuseum, Otterlo (gesteund in 1980) - 370 stemmen

Gekoesterd om vele redenen

Elke stemmer had de mogelijkheid zijn of haar stem toe te lichten. Uit de motivaties blijkt hoeveel redenen er zijn om van een kunstwerk te houden. Vanwege de schoonheid of de symboliek, omdat het vrolijk maakt, troost biedt, of omdat het dierbare herinneringen oproept. De verhalen illustreren waarom het zo belangrijk is dat al deze kunstwerken te zien zijn in musea, omdat ze daar door veel mensen kunnen worden gezien en voor veel mensen betekenis krijgen. Klik hier voor de 10 mooiste toelichtingen.

Doe mee

Meehelpen bij de aankoop van topkunst voor de Nederlandse musea? Word dan ook Rembrandtlid. Als dank voor hun betrokkenheid krijgen leden de Rembrandtkaart, die vrije toegang geeft tot de collecties van de gesteunde musea. Wie nu lid wordt via onze verjaardagsactie, krijgt bovendien een exclusieve verjaardagskalender en 50% korting op een online collegereeks over revolutionaire kunstenaars!