De Vereniging Rembrandt ondersteunt de kunstcollectie van Nederland met financiële bijdragen bij museale aankopen. Ter ere van het afscheid van Fusien Bijl de Vroe als directeur van de vereniging gaan twee werken die met haar steun zijn aangekocht met elkaar in gesprek.

Een 18de-eeuws schilderij en een 20ste-eeuwse foto. Beide tonen een verstild moment. Het lijken toevallige momentopnames, maar de kunstenaars ensceneerden hun composities nauwkeurig. Allebei houden ze ons als kijker een beetje op afstand, geen van de afgebeelde personen kijkt je aan. De kunstenaars kijken als buitenstaanders naar hun onderwerp, en dat waren ze ook. Een schilder uit Genève in Nederland, een Nederlandse fotograaf in Parijs.

Het stoofje aan de voeten van het meisje op het schilderij en de kachel op de voorgrond van de foto versterken het gevoel van een alledaagse setting. De spiegels in de foto, en het geschilderde kerkinterieur in het schilderij brengen diepte in de ondiepe ruimtes.

Rijksmuseum presentatie In gesprek 2

De presentatie In gesprek in het Rijksmuseum met links een foto van Ed van der Elsken en rechts het schilderij Hollands meisje aan het ontbijt van Jean-Étienne Liotard. Beide werken zijn aangekocht met steun van de leden van de Vereniging Rembrandt. Klik hier voor de foto en hier voor het schilderij.

Bekijk ook

Kröller-Müller Museum