‘Over de vraag wat mijn Rembrandt is, hoef ik niet lang na te denken. Dat is natuurlijk De schimmel in het Rijksmuseum,’ zegt Sinterklaas. ‘Ik ben een echt paardenliefhebber en deze schimmel met zijn rode zadel doet me denken aan mijn vorige paard Amerigo. Dit schilderij is gemaakt door Philips Wouwerman, die heel goed paarden kon schilderen. Misschien hield hij net als ik van schimmels. Je moet maar eens opletten: in veel van zijn schilderijen zie je er één op de voorgrond.’

‘Het is een schilderij dat ik al heel lang ken. Ik herinner me nog de opwinding toen het werd gekocht, bijna 130 jaar geleden. Zelf ben ik toen ook meteen gaan kijken. En sindsdien probeer ik er altijd even langs te gaan als ik in Nederland ben, gelukkig kan dat makkelijk met mijn Rembrandtkaart. Eventjes op bezoek bij mijn oudste paard, zag ik dan tegen de Pieten. Meestal ga ik en uurtje voordat het museum opengaat, zodat ik rustig kan kijken zonder herkend te worden door kinderen. De Pieten en mijn nieuwe paard Ozosnel wachten dan in de tuin van het museum.

‘Deze schimmel met zijn rode zadel doet me denken aan mijn vorige paard Amerigo.’

Als ik naar buiten kom, staat Ozosnel vaak net zo braaf te wachten als het paard op dit schilderij. Je kunt zien dat Wouwerman paarden goed heeft bestudeerd. Die houding, die borstelige vacht en die golvende manen – het is allemaal net echt. Wat de voorstelling iets spannends geeft, is dat zowel het paard als de jongen van ons afgewend staan. Alsof ze niet doorhebben dat we naar ze kijken. Zelfs van de liggende hond op de voorgrond is alleen de snuit te zien. En wat doet dat figuurtje op de achtergrond eigenlijk?

Er zijn maar weinig mensen die weten dat ik graag naar musea ga. Ook in Spanje trouwens, waar ze prachtige musea hebben met werken van Spaanse kunstenaars als Goya en Picasso. Wat me opvalt in Nederlandse musea is dat veel kunstwerken met steun van de Vereniging Rembrandt zijn aangekocht. Dat geldt ook voor De schimmel van Wouwerman. Dat is nog een reden waarom ik zo van dit schilderij houd. Want de Vereniging Rembrandt en ik hebben veel gemeen. We zijn allebei heel oud en geven allebei iets waar heel veel mensen plezier aan beleven. Alleen doet de Vereniging Rembrandt dat niet alleen rond 5 december, maar het hele jaar door.’

Wouwerman schimmel

Philips Wouwerman, De schimmel, ca. 1646 | olieverf op paneel, 43,5 x 38 cm | Rijksmuseum, Amsterdam | gesteunde aankoop uit 1892

Wat maakt dit schilderij toch tot zo'n sterk beeld? Hier lees je daar meer over.

De betekenis van kunst is voor iedereen anders, maar het plezier van kunst verbindt ons allemaal. Word daarom net als Sinterklaas lid van de Vereniging Rembrandt. Samen met 16 duizend andere leden zorg je ervoor dat kunst die ertoe doet voor iedereen in de Nederlandse musea te zien is.

Bekijk ook

Mijn Rembrandt