Het Liesbeth van Dorp Fonds

‘Mijn vader was werkzaam in de scheepvaart, zijn opa was schipper en hij heeft zelf ook in zijn jonge jaren gevaren,’ vertelt Tineke. ‘Hij was altijd bezig met kunst en cultuur en heeft in zijn leven veel culturele reizen gemaakt.’ Dat enthousiasme probeerde hij over te brengen op zijn kinderen en zijn kleinkinderen. Soms met iets te veel ijver, lacht zijn kleindochter Lichelle: ‘Zodra ik vertelde ik dat ik naar Parijs ging, kwamen meteen de boekwerken tevoorschijn. En achteraf wilde hij precies weten wat ik allemaal had gezien.’

In 2016 overleed de heer Van Dorp na een kort ziekbed. Toen bleek dat hij verschillende legaten in zijn testament had opgenomen, waaronder één van € 100.000 aan de Vereniging Rembrandt. ‘Dat was een verrassing voor ons’, zegt Tineke. ‘Hij bleek het geld te hebben nagelaten voor de oprichting van een Fonds op Naam ter nagedachtenis aan mijn zus Liesbeth, die in het jaar 2000 overleed aan een hersentumor. Het fonds moest Het Liesbeth van Dorp Fonds heten en de doelstelling was ook al omschreven: het steunen van aankopen op het gebied van impressionisme en de Haagse School.’

In eerste instantie was er wel enige twijfel bij de nabestaanden: wat kun je doen met een ton, zulke schilderijen kosten toch miljoenen?!’ In een gesprek met de Vereniging Rembrandt bleek echter dat er steeds een deel van het fonds kon worden gebruikt, zodat er aan meer dan één aankoop kan worden bijgedragen. Al enkele weken later werd de familie gevraagd of uit het fonds mocht worden geput voor het schilderij van Paul Signac. Daar hoefden ze niet lang over na te denken, zegt Tineke: ‘Impressionisme én een schip! Dat had mijn vader zeker interessant gevonden.’

Lichelle: ‘Ik had verwacht dat het bedrag naar de Vereniging Rembrandt zou gaan en dat we er daarna niet meer zo veel van zouden horen, maar we zijn echt bij het fonds betrokken.’ ‘Dat maakt zo’n gift waardevoller', vult Tineke aan: 'Net als het feit dat de naam van mijn zus bij die aanwinst wordt vermeld - het is heel tastbaar. Ik vind het een mooie gedachte dat in het Van Gogh Museum nu een schilderij ter nagedachtenis aan Liesbeth hangt.’

Signac en Van Gogh

Stipje voor stipje

Het ‘Ponton de la Félicité’ bij Asnières is een van Signacs vroegste experimenten met het pointillisme. Signacs variant op deze vernieuwende schildertechniek wekte grote bewondering bij Van Gogh.

Bekijk het werk in detail
Bekijk ook

Uitleggen waarom je blijft verzamelen

Interview met Emilie Gordenker
Tentoonstelling Ongekend Emilie Gordenker
© Sander van den Bosch
©