Ongekend Emilie Gordenker en Fusien Bijl de Vroe

Fusien Bijl de Vroe en Emilie Gordenker over de tentoonstelling Ongekend

Het belang van de tentoonstelling

Vincent van Gogh is van iedereen. Om hem en zijn wereld nog dichterbij te brengen, bouwt het Van Gogh Museum door aan zijn collectie. De tentoonstelling Ongekend liet zien dat betrokkenheid van museumbezoekers bij het verzamelen onmisbaar is. Als tentoonstellingspartner hoopte de Vereniging Rembrandt juist die boodschap meer kracht bij te zetten.

Interview

Uitleggen waarom je blijft verzamelen

In een interview spreekt Emilie Gordenker, directeur van het Van Gogh Museum, over de tentoonstelling en haar favoriete aanwinst uit de afgelopen tien jaar.

Naar het interview

Van Manet tot Munch

De Vereniging Rembrandt helpt het Van Gogh Museum al ruim een halve eeuw bij het versterken van zijn collectie. Heel soms gaat het om steun bij de aankoop van een werk van Vincent van Gogh, maar meestal om werken van tijdgenoten, inspiratiebronnen of navolgers.

50 jaar steun bij kansen grijpen
Fusien Bijl de Vroe en Maite van Dijk bij de Pissarro

Voorproefje: Fusien Bijl de Vroe in gesprek met conservatoren bij drie gesteunde aanwinsten (duur: 31 min)

Ongekende verhalen

Met nieuwe aanwinsten komen ook nieuwe verhalen in het museum. Verhalen die zeker net zo vaak gaan over kunst en kunstenaars, als over kunstervaringen en kunstliefde. Hieronder wordt, steeds bij een andere aanwinst die was te zien op de tentoonstelling, verteld welke bijzondere verhalen dankzij de leden van de Vereniging Rembrandt voor eeuwig en met iedereen kunnen worden gedeeld.

Munch, Auerbach en Van Gogh

In 2017 vroeg het Van Gogh Museum steun aan de Vereniging Rembrandt bij de aankoop van een schilderij van Edvard Munch. Het indringende portret vertelt niet alleen over artistieke bewondering, maar ook over kunstliefde en een hartverscheurende daad van moed aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog.

Verder lezen

Een tastbare herinnering

'Ik vind het een mooie gedachte dat in het Van Gogh Museum nu een schilderij ter nagedachtenis aan Liesbeth hangt.’ In 2016 bood de Vereniging Rembrandt onmisbare steun aan het Van Gogh Museum bij de aankoop van een pointillistisch riviergezicht van Paul Signac, met dank aan een wel heel bijzonder legaat.

In de tentoonstelling

Kunst Die Je Bijblijft Headerbeeld2