Madeleine la Fée des Bois en Droom in het woud (dummy's)

1955-1957 Ata Kandó Universitaire Bibliotheken Leiden

Ata Kandó (1913 - 2017)
1955-1957
gelatine zilverdruk
28 x 22 cm
Universitaire Bibliotheken Leiden
Fotografie en Video
1950-nu
Ata Kandó, Bergen (NH), 2004; Universitaire Bibliotheken Leiden, inv.nr. UBKL 21286 E 35 00 UL, Special Collections (KL)

Van ons allemaal sinds 2004

In de zomer van 1955 verbleven Ata Kandó en haar kinderen in de Zwitserse Alpen. Ze maakten er een fotoserie van een zelfbedacht sprookje, gebaseerd op dat van Doornroosje. De kinderen ensceneerden en acteerden, Kandó fotografeerde. Het project resulteerde in een beeldroman waarvan de kunstenaar in 2004 nog twee proeven, zogeheten dummy's, bezat. Deze proeven (die Kando zelf 'maquettes' noemde) bevatten originele foto’s, ingeplakte teksten en redactionele aantekeningen. Daardoor geven ze een bijzonder inkijkje in de ontstaansgeschiedenis van de uiteindelijke fotoboeken.

De Leidse universiteit heeft een sterke band met de naoorlogse Nederlandse kunstfotografie, die daar al werd onderzocht en getoond voordat deze kunstenaars door musea werden ontdekt. De afdeling Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) beschikt daardoor over een indrukwekkende collectie, waaraan in 2014 met steun van de Vereniging Rembrandt nog eens twee 'maquettes' van Ata Kandó werden toegevoegd. Die keer ging het om proeven voor het fotoboek Kalypso & Nausikaä

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt

Valt je iets op? Of heb je extra informatie over dit object? Laat het ons weten!