Grand Stairwell Installation

2018 Dale Chihuly Groninger Museum

Dale Chihuly (1941)
geblazen glas
70 elementen van verschillende formaten, verspreid over drie twaalf meter hoge wanden
Groninger Museum
Naoorlogse en Hedendaagse kunst, Glas
1950-nu
aangekocht van de kunstenaar, Seattle, 2019; Groninger Museum

Van ons allemaal sinds 2019

Deze glasinstallatie van de Amerikaanse kunstenaar Dale Chihuly en zijn team heeft een intense aanwezigheid. Met zijn vele mysterieuze, zwamachtige sculpturen en zijn dramatische formaat nodigt het werk de beschouwer uit zich volledig over te geven aan zijn vreemde schoonheid. Grand Stairwell Installation is speciaal gemaakt voor het Groninger Museum. Voor het ontwerp werd het trappenhuis van het museum 1:1 gereconstrueerd in Chihuly's werkplaats in Seattle.

'Chihuly is amper te overtreffen als het gaat om kunst die indruk maakt en onze ruimtelijke beleving verandert.'

Andreas Blühm, directeur Groninger Museum

Dale Chihuly is de centrale figuur in de hedendaagse wereld van het glasambacht. Hij was een van de eerste kunstenaars die het materiaal glas ontdekte en doorontwikkelde als autonome kunst. Zijn huidige faam dankt hij vooral aan de enorme, meeslepende installaties die hij samen met zijn team maakt. Grand Stairwell Installation is de tweede glasinstallatie van Chihuly in Nederland, na Niijima Floats op Schiphol. Het werk past uitstekend in de collectie van het Groninger Museum, die gekarakteriseerd wordt door technisch hoogstaande, kleurrijke en uitbundige voorwerpen die de beschouwer uitdagen anders te denken over het medium waarin ze zijn uitgevoerd. Ook voegt het werk een dramatisch element toe aan de kleurrijke en fantasievolle architectuur waarvan het in zekere zin deel is gaan uitmaken.

Aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Titus Fonds, haar Themafonds Glas, haar Innorosa Fonds en haar Groninger Fonds), het Mondriaan Fonds, het legaat De Marees van Swinderen-de Blocq van Scheltinga, het legaat Van Os-Van Calcar, de Groninger Museum Salon, de BankGiro Loterij, Reineke Bennema en Willem Bok en Het Singeldorp.

Chihuly Grand Stairwell Installation zonder mensen verkleind
Ogenschijnlijke lichtheid