

Matisse
Hier zit Rembrandt achter
Mede dankzij steun van de Vereniging Rembrandt is het Van Gogh Museum voortaan de trotse eigenaar van het schilderij Olijfgaard in Collioure van Henri Matisse. Dit schilderij toont Madame Matisse in een olijfgaard vol zinderende kleuren. De levendige toets getuigt van Matisse's bewondering voor de kunst van Vincent van Gogh, waardoor dit schilderij voor het museum de gedroomde aanwinst is.
Doe je mee?
Sluit je aan (85 euro per jaar; 37,50 euro tot 25 jaar) en draag samen met andere kunstliefhebbers bij aan de aankoop van topkunst door musea.
Matisse in Collioure
In de zomer van 1905 verbleef Henri Matisse in het Zuid-Franse dorpje Collioure, vlakbij de Spaanse grens. Er woonden vooral Catalaans-sprekende vissers, die niet makkelijk te strikken waren als model. Matisse was er in het gezelschap van zijn vrouw, Amélie, die op dit schilderij figureert met een rode parasol. Ze draagt roze en paarsblauw. Deze kleuren komen ook terug in het landschap, waardoor Amélie een vanzelfsprekend onderdeel van de omgeving is. De expressieve kleuren, geplaatst in duidelijk zichtbare toetsen, hebben een wervelend effect. Het is niet moeilijk te raden waarom Amélie een parasol draagt, de zinderende warmte in deze olijfgaard is bijna voelbaar.
In het Van Gogh Museum
Zijn kunstenaarsvriend André Derain noemde het werk van Matisse rond deze tijd ‘sober en oogverblindend’. Typerend voor die soberheid is de keuze voor relatief eenvoudige vormen, die Matisse in dit schilderij met zwarte inkt heeft getekend. Voor die tekenachtige benadering liet hij zich waarschijnlijk inspireren door het werk van Vincent van Gogh. Matisse bezat meerdere van diens inkttekeningen. Ook het kleurgebruik en de wervelende beweging vertonen een verwantschap met de kunst van Van Gogh. Daarom is Olijfgaard in Collioure dé Matisse voor het Van Gogh Museum, dat het werk van Vincent van Gogh toont in samenhang met dat van tijdgenoten en van kunstenaars die door Van Goghs werk zijn geïnspireerd.
De parkiet en de meermin
Olijfgaard in Collioure is niet het eerste kunstwerk van Henri Matisse dat met steun van de Vereniging Rembrandt is aangekocht door een Nederlands museum. In 1967 verwierf het Stedelijk Museum Amsterdam het inmiddels iconische La perruche et la sirène, een zogeheten papierknipselwerk, gemaakt in de tijd dat Matisse niet meer kon schilderen. Uit in kleur geverfd papier knipte hij vormen die hij rangschikte in een compositie van kleur, vorm en ruimte, net als eerder in zijn schilderijen. Matisse beschouwde dit grote werk, waarin tussen bladeren en granaatappels ‘la perruche’ en ‘la sirène' figureren, als een tuin waarin hij (weer) kon lopen.
Samen verzameld
Franse kunst voor het Van Gogh Museum


Kustlandschap
Claude Monet

Uitzicht vanaf een balkon
Gustave Caillebotte

De pier van Boulogne-sur-Mer
Édouard Manet

De Seine bij Courbevoie
Georges Seurat
Voor leden
Kijk naar jouw kunst
Rembrandtkaart
Lid van de Vereniging Rembrandt? Op vertoon van je Rembrandtkaart krijg je in meer dan 125 musea vrije toegang. Er is er dus altijd een bij jou in de buurt.
Meer wetenKijk achter de schermen
Kunstmagazine
Je ontvangt drie keer per jaar het Bulletin. In dit magazine vertellen we over de kunst die dankzij jouw steun kon worden aangekocht, onderzocht en gerestaureerd.
Meer weten
Kijk met anderen
Samen kunst beleven
Als lid word je uitgenodigd voor diverse kunstevenementen. Denk aan interessante bijeenkomsten in musea en inspirerende (online) lezingen.