Wat je krijgt als lid

Gezel
Voor 75 euro per jaar

Als Gezel help je topkunst verzamelen voor iedereen. Als dank kom je dichter bij de kunst.

Wat je krijgt:
  • Vrije toegang tot 125+ musea door heel Nederland met de Rembrandtkaart
  • Verdieping via ons kunstmagazine (3 x per jaar)
  • Previews en andere exclusieve museumactiviteiten
  • Inspirerende (digitale) lezingen van kunstexperts
Gezel (2 personen)
Voor 110 euro per jaar

Met een Gezel-lidmaatschap voor twee personen ben je als duo goedkoper uit.

Wat jullie krijgen:
  • Twee Rembrandtkaarten op naam of één Rembrandtkaart op naam en een introducékaart
  • Verdieping via ons kunstmagazine (3 x per jaar)
  • Previews en andere exclusieve museumactiviteiten
  • Inspirerende (digitale) lezingen van kunstexperts
Niets is er zomaar

Het lijkt zo vanzelfsprekend, dat het Rijksmuseum vier schilderijen van Vermeer kan tonen. Maar wist je dat het museum pas in 1892 zijn eerste 'eigen' Vermeer verwierf? Dat was De liefdesbrief, die dankzij een spectaculaire actie van de Vereniging Rembrandt kon worden aangekocht. In 1908 hielpen de leden van de Vereniging het museum bij de aankoop van een tweede Vermeer: Het melkmeisje. Museum Prinsenhof Delft moet het helaas stellen zonder een werk van de beroemde Delftse schilder, maar het museum slaagt er wel steeds beter in om de artistieke wereld te tonen waarvan Vermeer deel uitmaakte.

Samen verzameld

Vermeer en zijn wereld

Vermeer cartoon bijgesneden

In 1907 werd bekend dat de familie Six Het melkmeisje wilde verkopen. Naar verluidt toonde toen ook een schatrijke Amerikaanse verzamelaar interesse in het schilderij. Deze spotprent gaat over de vergeefse toenaderingspoging van Uncle Sam en de 'keuze' van de melkmeid voor Nederland, gepersonifieerd door de toenmalige minister van binnenlandse zaken.

Meer weten over de reddingsactie voor Het melkmeisje? Bekijk dit minicollege van Merel.