SV 2019 0320 Groninger Museum Chihuly 7449
© Siese Veenstra
Vereniging 14 oktober 2020

Chihuly siert nieuwe Rembrandtkaart

Vanaf vorige week vrijdag konden de leden van de Vereniging Rembrandt laten weten welke gesteunde aankoop zij het liefst terugzien op de nieuwe Rembrandtkaart. Met maar liefst 960 stemmen kwam er een duidelijke winnaar uit de bus: Dale Chihuly’s betoverende Grand Stairwell Installation in het Groninger Museum.
Uitslag

Bij de stemming, waaraan een recordaantal van 2.139 leden meedeed, kon worden gekozen uit vijf kunstwerken, allen aangekocht met steun van de Vereniging Rembrandt in 2019. De overduidelijke meerderheid koos voor Dale Chihuly’s Grand Stairwell Installation, dat bijna 45% van de stemmen kreeg. De andere vier aankopen kregen tussen de 206 en 354 stemmen, wat aangeeft dat ook zij nu al de harten van velen hebben gestolen.

1. Dale Chihuly, Grand Stairwell Installation, 2018 | Groninger Museum - 960 stemmen (44,9%)
  2. Jacob Vosmaer, Bloemstilleven met een keizerskroon in een stenen nis, 1613 | Rijksmuseum, Amsterdam - 354 stemmen (16,5%)
  3. Maker onbekend (Hoorn?), Trouwkistje, 1633 | Gemeentemuseum Het Hannemahuis – 330 (15,4%)
  4. Ed van der Elsken, Contactvel voor het fotoboek ‘Een liefdesgeschiedenis in Saint-Germain-des-Prés’, ca. 1950-54 | Rijksmuseum, Amsterdam/Nederlands Fotomuseum, Rotterdam – 288 stemmen (13,5%)
  5. Werkplaats het Gelaesenhuys (toegeschreven aan), Beker gegraveerd met namen uit de Friese adel, ca. 1599 | Fries Museum, Leeuwarden – 206 stemmen (9,6%)
Rembrandtkaart

Als dank voor hun actieve betrokkenheid bij de Collectie Nederland krijgen de leden van de Vereniging Rembrandt op vertoon van hun Rembrandtkaart vrije toegang tot alle gesteunde musea. Dat zijn er inmiddels meer dan 120. Wie nu een lidmaatschap afsluit voor 2021 kan de rest van dit jaar al van deze vrije toegang genieten. Klik hier voor meer informatie.

VR ledenkaart web