Van Gogh Banner 1
Kunst 11 maart 2024

Stilleven van Vincent van Gogh aangekocht door Museum Boijmans

Museum Boijmans Van Beuningen had jarenlang een bijzonder kunstwerk van Vincent van Gogh in bruikleen: het schilderij Stilleven met aardappels (1886), een schakelstuk in het oeuvre van Van Gogh. Mede dankzij steun van de Vereniging Rembrandt is het schilderij nu aangekocht door het museum.

Van Gogh stilleven met aardappels

Vincent van Gogh, Stilleven met aardappels, 1886 | olieverf op doek, 47 x 57 cm | Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam | gesteunde aankoop uit 2024

Buitengewoon

Niemand wist beter dan Vincent van Gogh dat alledaagse voorwerpen iets buitengewoons en waardigs kunnen hebben. Beroemd is het verhaal over de oude werkschoenen die hij op een Parijse vlooienmarkt kocht, speciaal om ze te schilderen. Rond dezelfde periode - de herfst van 1886 - maakte hij het Stilleven met aardappels. Uit geldgebrek schilderde hij het bovenop een bloemstilleven dat hij eerder in Parijs maakte. Bloemstukken waren commercieel interessanter, maar toen het bloeiseizoen afliep, richtte Van Gogh zich op het afbeelden van alledaagse voorwerpen, zoals die oude schoenen, en deze knoestige aardappels, waarmee hij terugkeerde naar een onderwerp dat hij ook in Brabant al had geschilderd.

Schoenen s0011 V1962 Van Gogh Museum

Vincent van Gogh, Schoenen, 1886 | olieverf op doek, 38,1 x 45,3 cm | Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

Niet Brabants

Daarom werd lange tijd gedacht dat Van Gogh dit stilleven in Nuenen had gemaakt. Uit recent onderzoek blijkt echter dat de afgebeelde aardewerken steelpan (een casserole Parisienne) en het doek waarop het stilleven is geschilderd, van Franse makelij zijn. Ook is de penseelvoering vrijer dan die in de schilderijen uit de Brabantse tijd. Het Stilleven met aardappels vertoont een bijzondere bravoure in kleur en toets. In geen enkel ander stilleven heeft Van Gogh de achtergrond zo poëtisch ingevuld. De vouwen en rimpels in de blauwe draperie doen denken aan een golvende zee.

In Rotterdam

Museum Boijmans Van Beuningen is het eerste Nederlandse museum dat een schilderij van Vincent van Gogh verwierf: De populierenlaan bij Nuenen, dat in 1903 werd aangekocht met de financiële hulp van 26 particulieren. Dat schilderij werd door Van Gogh in Brabant geschilderd, maar waarschijnlijk pas in Parijs voltooid. Het Stilleven met aardappels markeert een volgende fase in de Franse periode, waarin het schilderij in Parijs is gemaakt, maar het onderwerp herinnert aan de Brabantse tijd. Als schakelstuk heeft dit stilleven daarom een belangrijke plek in het ensemble Van Gogh-schilderijen dat Museum Boijmans Van Beuningen bezit.

De populierenlaan bij Nuenen

Vincent van Gogh, De populierenlaan bij Nuenen, 1885 | olieverf op doek, 78 x 98 cm | Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam

Lieveling

De aanwinst kan binnenkort worden bewonderd in de tentoonstelling Lievelingen die vanaf 23 maart is te bezoeken in het Boijmans Depot (t/m 23 maart '25). Met deze presentatie viert het museum zijn 175-jarig bestaan. Naast het Stilleven met aardappels zijn in deze feestelijke tentoonstelling nog meer kunstwerken te zien die met steun van de Vereniging zijn verworven, zoals De marskramer van Jheronimus Bosch, Titus aan de lezenaar van Rembrandt en Untitled van Donald Judd.

Speciaal voor leden

Meer weten over deze aanwinst? Als Rembrandtlid lees je er alles over in het aankomende Bulletin, dat een artikel bevat van Sandra Kisters, directeur collectie en onderzoek van Museum Boijmans Van Beuningen. Nog geen Rembrandtlid? Meld je dan nu aan.

Aangekocht in 2024 met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds, haar Gisbert van Laack Fonds, haar Themafonds 19de-eeuwse schilderkunst en de jaarlijkse bijdrage van het Cultuurfonds), het Museaal Aankoopfonds, het Mondriaan Fonds, de Kring Van Eyck, de Stichting Boijmans Van Beuningen, de Boijmans Business Club en Boijmans Corporate Members, de VriendenLoterij, Bruynzeel, diverse particuliere schenkers en gelden uit de nalatenschap van mevrouw N.C. Van Riemsdijk-Borsje.