Een schilderij van Rembrandts zoon Titus, te zien op de plek waar het ruim 350 jaar geleden is gemaakt. Meesterlijke stillevens van Giorgio Morandi voor even bij elkaar in het Friese Oranjewoud. De gezamenlijke actie 'Buitenkans' van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation laat zien dat er nog veel te winnen valt door dat wat er al ís in de Nederlandse musea nog beter met elkaar te verbinden.

Bruiklenen van betekenis

‘Droomt u wel eens over die ene, bijzondere bruikleen? Een buitenkans, waarmee u de nieuwsgierigheid van de lokale achterban kunt prikkelen?’ Met deze twee zinnen begon de mailing die de Vereniging Rembrandt samen met de Turing Foundation in 2022 naar zo’n 125 kunstmusea stuurde. Dat was het startsein van de actie ‘Buitenkans'. Musea werden uitgenodigd een presentatie te bedenken rond een iconisch kunstwerk uit een ander Nederlands museum. Dit jaar zijn de eerste ‘Buitenkans’-presentaties in Museum Rembrandthuis en in Museum Belvédère.

De presentaties

Interview

Titus komt weer thuis

Milou Halbesma, directeur van Museum Rembrandthuis, en Sandra Kisters, directeur Collectie en Onderzoek van Museum Boijmans Van Beuningen, over Rembrandts Titus aan de lezenaar en het belang van het delen van collecties.

Naar het interview
Stillevenkunst

Morandi en Nederland

In Museum Belvédère is deze zomer de tentoonstelling Giorgio Morandi en Nederland te zien. De titel maakt nieuwsgierig: wat had deze beroemde Italiaanse schilder met Nederland?

Meer over Morandi
Bekijk ook