Buitenkans

In maart 2022 begon de actie ‘Buitenkans’, een gezamenlijk initiatief van de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation. Musea werden uitgenodigd een presentatie te bedenken rond een iconisch kunstwerk uit een ander Nederlands museum. De gedachte hierachter is dat alle openbare kunstverzamelingen in Nederland in feite één geheel vormen, de Collectie Nederland, en dat er veel te winnen is door een levendige uitwisseling tussen musea. Dit jaar zijn de eerste ‘Buitenkans’-presentaties in Museum Rembrandthuis en in Museum Belvédère.

Titus

Museum Rembrandthuis bedacht een presentatie rond Titus aan de lezenaar uit Museum Boijmans Van Beuningen. Rembrandt schilderde het in 1655 in zijn atelier aan de Jodenbreestraat, nu onderdeel van Museum Rembrandthuis. Dankzij de bereidheid van het Boijmans om het portret voor drie maanden af te staan kon de presentatie Titus is weer thuis worden gerealiseerd. De komst van Titus leidde tot grote blijdschap in het Rembrandthuis, vertelt Milou Halbesma: ‘Wauw, reageerden medewerkers toen ze hoorden dat dit werk hier zou komen. Iedereen was zo blij en trots. Op alle niveaus was het een boost.’

'Een bruikleen werpt een ander licht op de eigen collectie, en je ziet het kunstwerk in een andere context.'

Milou Halbesma, directeur Museum Rembrandthuis
Duwtje in de goede richting

Milou Halbesma: ‘Bruikleenverkeer draagt ertoe bij dat werken in depots toegankelijk worden, maar er is ook een inhoudelijk belang: een bruikleen werpt een ander licht op de eigen collectie, en je ziet het kunstwerk in een andere context. Voor ons museum is het lenen van werken uit andere verzamelingen van levensbelang. De actie “Buitenkans” gaf wat dat betreft precies een duwtje in de goede richting. Als prestigieuze partijen als de Vereniging Rembrandt en de Turing Foundation zich achter je scharen met financiële hulp en advies helpt dat natuurlijk wel om dit allemaal voor elkaar te krijgen – zo werkt het nu eenmaal.’

Publiekslieveling

Sandra Kisters: ‘Musea vragen vaak topstukken aan, en dan ook nog vaak dezelfde werken. Die zijn niet altijd beschikbaar. We proberen zoveel mogelijk toe te zeggen en ook kleinere instellingen de kans te geven om topstukken te laten zien, maar moeten daarbij wel een afweging maken. Titus wordt heel vaak gevraagd, en het is een schilderij dat we zelf ook graag tonen. Het is een van onze publiekslievelingen. Maar we begrijpen waarom het Rembrandthuis het wil laten zien. In de afgelopen jaren is het wel uitgeleend aan het Rijksmuseum en aan de Kunsthal, maar verder heeft Titus vooral naar het buitenland gereisd. Extra bijzonder dus dat hij nu in het Rembrandthuis te zien zal zijn.’

Tomas Mutsaers Boijmans Depot Rembrandt 015
© Tomas Mutsaers

Sandra Kisters, directeur Collectie en Onderzoek van Museum Boijmans van Beuningen, Geert-Jan Janse, directeur van de Vereniging Rembrandt, en Milou Halbesma, directeur van Museum Rembrandthuis, bij Rembrandts Titus aan de lezenaar in Depot Boijmans Van Beuningen

Actueel thema

Beiden signaleren een toenemende aandacht voor bruikleenverkeer. Sandra Kisters: ‘Er is de laatste jaren veel gebeurd en er wordt ook veel gestimuleerd.’ ‘Er is een groeiend bewustzijn dat werken vaker getoond kunnen worden,’ beaamt Milou Halbesma. ‘Daarmee geven we een behoorlijk signaal naar de buitenwereld. Ik hoop dat deze actie inspireert en dat er nog meer op gang komt, ook op het gebied van digitalisering, transparantie en heldere normen en criteria. Onderschat ook niet het financiële aspect. Kleine musea hebben een klein budget. Dat de kosten voor transport, inrichting en verzekering worden gedragen maakt dat je grootser kunt denken.’

Het gehele interview met Milou Halbesma en Sandra Kisters verschijnt in het voorjaarsnummer van het Bulletin van de Vereniging Rembrandt en kan hieronder alvast worden gelezen. Leden van de Vereniging Rembrandt ontvangen het Bulletin drie keer per jaar. Meer weten? Klik hier.

Tomas Mutsaers Boijmans Depot Rembrandt 007 verkleind
Buitenkans voor het Rembrandthuis