Wie was Vermeer?

De kunst van Vermeer is wereldberoemd, maar wat weten we eigenlijk over de meester zelf? Wie goed kijkt naar zijn schilderijen, komt van alles over hem te weten. Bij de tentoonstelling in het Rijksmuseum is een videoserie verschenen over Vermeers leven aan de hand van zijn kunst. Laat je rondleiden door het 17de-eeuwse Delft door Joy Delima of Stephen Fry en kom dichter bij Vermeer. Lees je liever? In de biografische schets van Vermeer op onze website staat het belangrijkste dat je over hem en zijn kunst moet weten.

Biografische schets
Behouden voor Nederland

Het lijkt zo vanzelfsprekend, dat het Rijksmuseum vier schilderijen van Vermeer kan tonen. Maar wist je dat het museum pas in 1892 zijn eerste 'eigen' Vermeer verwierf? Dat was De liefdesbrief, die dankzij een spectaculaire actie van de Vereniging Rembrandt kon worden aangekocht. In 1908 hielpen de leden van de Vereniging het museum bij de aankoop van een tweede Vermeer: Het melkmeisje. Museum Prinsenhof Delft moet het helaas stellen zonder een werk van de beroemde Delftse schilder, maar het museum slaagt er mede dankzij de Vereniging Rembrandt wel steeds beter in om het rijke artistieke leven te tonen waarvan Vermeer deel uitmaakte. In de tentoonstelling Het Delft van Vermeer wordt dat nog eens bevestigd.

Samen verzameld

Vermeer en zijn wereld

Vermeer cartoon bijgesneden

In 1907 werd bekend dat de familie Six Het melkmeisje wilde verkopen. Naar verluidt toonde toen ook een schatrijke Amerikaanse verzamelaar interesse in het schilderij. Deze spotprent gaat over de vergeefse toenaderingspoging van Uncle Sam en de 'keuze' van de melkmeid voor Nederland, gepersonifieerd door de toenmalige minister van binnenlandse zaken.

Meer weten over de reddingsactie voor Het melkmeisje? Bekijk dan dit minicollege van Merel.

Melkmeisje detail melk

Johannes Vermeer, Het melkmeisje (detail), ca. 1660 | olieverf op doek, 45,5 x 41 cm | Rijksmuseum, Amsterdam | gesteunde aanwinst uit 1908

'...en dan haar bleke bovenarm, die normaal geen licht, laat staan zon ziet, maar die we kunnen bekijken omdat ze haar mouwen heeft opgerold: ook een traktatie voor het oog, die geelgroene ophoping van stijve stof, van binnen een tint blauw, die je bijna doet geloven dat denim al bestond in de 17de eeuw.’

De uiterst precies geschilderde kunst van Vermeer is heel geschikt om met grote aandacht te bekijken. Iemand die dat als geen ander kon, was Vereniging Rembrandt-bestuurslid Ger Luijten, die afgelopen december onverwachts overleed. Klik hier voor de volledige tekst.

Kijktips op de tentoonstelling

Voorproefje

Ter voorbereiding op de tentoonstelling deed Gregor Weber, hoofd beeldende kunst in het Rijksmuseum, uitgebreid onderzoek naar Vermeer. De resultaten publiceerde hij in zijn boek Johannes Vermeer. Geloof, licht en reflectie. De inleiding kan hieronder worden gedownload, met dank aan het Rijksmuseum.

Download Inleiding