Titus banner
Kunst 26 oktober 2023

10 mooiste inzendingen

Vanwege de schoonheid of de symboliek, omdat het vrolijk maakt, troost biedt, of omdat het dierbare herinneringen oproept. Je kunt om veel redenen van een kunstwerk houden. Dat blijkt uit de stemactie voor de meest geliefde aanwinst sinds 1883. Uit alle reacties is een top 10 samengesteld.

10 prijswinnaars

Uit de vele mooie reacties op onze stemactie heeft een jury de 10 mooiste gekozen. De inzenders krijgen binnenkort een bijzonder cadeau: een exclusieve geweven tas die in zeer beperkte oplage is vervaardigd door EE Labels, met daarop een afbeelding van het winnende kunstwerk van de stemactie: Sneeuwlandschap met sloot van Jan Mankes. De 10 inzendingen zijn hieronder te vinden. Benieuwd naar het overzicht met alle kunstwerken waaruit gekozen kon worden? Klik dan hier.

Mankes Sneeuwlandschap met sloot DEF

Jan Mankes, Sneeuwlandschap met sloot, 1913 | olieverf op doek, 31 x 43 cm | Museum Belvédère, Heerenveen-Oranjewoud | gesteunde aankoop uit 2011

De 10 winnende toelichtingen (in willekeurige volgorde)

1. Gitte uit Leeuwarden over Jan Mankes' Sneeuwlandschap met sloot
‘Mankes weet alledaagse taferelen met dromerigheid aan te raken, waardoor zelfs grauwe werkelijkheid sprookjesachtig wordt.’

2. Marrij uit Haarlem over Jan Mankes' Sneeuwlandschap met sloot
‘Mankes is een meester in het weergeven van stilte. In dit schilderij voel je de stilte als de sneeuw net gevallen is en alle geluid gedempt wordt. Stilte is een groot goed, maar waar is het nog stil? Laten we de stilte, ook met dit sneeuwlandschap, koesteren.’

3. Mylène uit Amsterdam over Henri Matisse's La perruche et la sirène
‘La perruche et la sirène ademt Matisse, kleur en leven. Ik droom weg en stap een fantasierijke tuin in met bloeiende bladeren en granaatappels voor het plukken, terwijl de parkiet en de zeemeermin mij groeten. Ik glimlach en geef mijn Rembrandtkaart aan de museummedewerker om mijn bezoek te beginnen.’

Matisse La perruche et la sirene 2
© © Succession Henri Matisse, c/o Pictoright

Henri Matisse, La perruche et la sirène, 1952-53 | gouache op papier, uitgeknipt en geplakt op papier, gemonteerd op doek, 3,41 x 7,76 m | Stedelijk Museum Amsterdam | gesteunde aankoop uit 1967

4. Joachim uit Bussum over Constantin Brancusi's Le commencement du monde
‘Een prachtig en verfijnd symbool dat ons doet realiseren dat alle begin kwetsbaar en magisch is en gekoesterd moet worden, omdat het de opmaat kan zijn tot iets groots en prachtigs.’

5. Gerrit uit Amsterdam over Rembrandts Titus aan de lezenaar
‘Een kind met dromen met het ontluikend besef op weg te zijn naar een plek in de wereld om hem heen. Ik zie mijzelf, altijd dromer gebleven.’

6. Lisette uit Amsterdam over Rembrandts Titus aan de lezenaar
‘Je zou willen dat alle vaders hun kind zo zien.’

7. Eveline uit Alkmaar over Cornelis Buys' Jacob trekt bij Laban weg
‘Het schilderij ontroert mij, en doet mij denken en meevoelen met de moeders vaders en kinderen die moeten vluchten van hun vertrouwde thuisland.’

Rembrandt Titus verkleind

Rembrandt, Titus aan de lezenaar, 1655 | olieverf op doek, 77 x 63 cm | Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam | gesteunde aankoop uit 1939

8. Ada uit Rijnsburg over Het zwaard van Ommerschans
‘Door zijn kracht en schoonheid heeft dit zwaard een welhaast magische aantrekkingskracht die zonder woorden verbindt met mensen uit een ver verleden, en dat is misschien wel de echte magie van dit voorwerp.’

9. Jolande uit Maastricht over Grayson Perry's Tomb of the Unknown Craftsman
‘Geweldig, deze boot vol verrassingen en geheimen, ik zou zo aan boord gaan om verder te varen!’

10. Annekäthe uit Gouda over Charley Toorops Arbeidersvrouw met twee kinderen
‘Zo vaak heb ik in hun ogen gekeken, en altijd vertelden ze me iets anders. Zou het een spiegel zijn?'