Vanuit de overtuiging dat alle belangrijke kunst die musea in de loop van de tijd hebben verzameld ook te zien moet zijn, is de Vereniging Rembrandt in 2018 begonnen met het steunen van restauraties.

Bankgiro Loterij Restauratiefonds

Voor musea is het vaak moeilijk financiering te vinden voor de restauratie van schatten in hun collectie. De Vereniging Rembrandt heeft daarom besloten haar taken te verruimen en naast kunstaankopen en museaal onderzoek ook restauraties te ondersteunen. Dankzij een royale schenking van de BankGiro Loterij kon zij in 2018 het BankGiro Loterij Restauratiefonds oprichten. Vanuit dit fonds kan de Vereniging vijf jaar lang bijdragen aan restauraties van (toegepaste kunst) in Nederlandse openbare collecties. Inmiddels is dit fonds ingezet voor de restauratie van vier werken, waaronder een 17de-eeuws schuttersstuk van Caesar van Everdingen en een modernistische wieg uit 1924. Dat het fonds succesvol is, blijkt onder meer uit de oprichting van een tweede fonds met steun aan restauratie in de doelstelling: het Groninger Fonds.

Before And After

Cornelis van der Wilk, Wieg, 1924, gelakt naaldhout, eikenhout en metaal, textiel, H 90 cm, Museum De Lakenhal, Leiden (voor en na restauratie) - restauratie gesteund in 2018

Deze modernistische wieg, die nog tentoongesteld is geweest op de Wereldtentoonstelling in Parijs in 1925, is de eerste restauratie die is afgerond met steun vanuit het BankGiro Loterij Restauratiefonds. De wieg stond vanwege zijn slechte conditie decennialang in het depot van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE), maar kan nu weer in zijn oude luister bewonderd worden in Museum De Lakenhal in Leiden.

‘Conservering wordt beschouwd als iets wat musea zelf moeten oplossen. Daarom zijn wij heel blij met dit initiatief van de Vereniging Rembrandt.’

Christi Klinkert conservator Stedelijk Museum Alkmaar
Actiefoto 2 Verkleind
Binnenkort weer te zien

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2018, pp. 46-48

Aanvraag indienen?

Musea die financiële steun zoeken voor de restauratie van een kunstwerk uit de collectie en geen directe steun van de BankGiro Loterij ontvangen, kunnen een aanvraag indienen bij de Vereniging Rembrandt. Daarin geven zij onder andere een toelichting op het belang van het te restaureren kunstwerk en de noodzaak van de restauratie. De aanvraag wordt in eerste instantie in behandeling genomen door het bestuur van de Vereniging Rembrandt, dat de aanvraag beoordeelt op het belang van het behoud van het te restaureren kunstwerk. Bij een positief besluit wordt de aanvraag vervolgens beoordeeld door een commissie van vakinhoudelijke deskundigen. Aanvragen dienen te worden gericht aan de directeur van de Vereniging Rembrandt en kunnen het hele jaar worden ingediend.

Download Reglement BankGiro Loterij Restauratiefonds
Glas 28B  Wapen Vereniging Rembrandt Bijgesneden

Het fictieve wapen van de Vereniging Rembrandt in de Goudse Sint-Janskerk

In een ver verleden ondersteunde de Vereniging Rembrandt al incidenteel restauraties. Zo droeg zij een eeuw geleden bij aan de omvangrijke restauratie van de wereldberoemde Goudse Glazen in de Sint-Janskerk in Gouda. Uit dank voor haar bijdrage werd een fictief wapen van de Vereniging opgenomen in het in 1935 geïnstalleerde gedenkraam.

Op de hoogte blijven?

Als u zich hier aanmeldt, krijgt u bericht wanneer de Vereniging Rembrandt een nieuwe aankoop heeft helpen realiseren. Ook ontvangt u onze maandelijkse nieuwsbrief met het allerlaatste verenigingsnieuws, zoals informatie over ontvangsten en gesteunde projecten.

Vul hier uw e-mailadres in en meld u aan!
Aanmelding is mislukt, probeer opnieuw.
Dank u wel voor uw inschrijving.
Bekijk ook

Hoe we het kunnen doen

Onze inkomsten
De Vries Bijgesneden2
Ophangen Van Doesburg Zonderlogo Bijgesneden En Verkleind
Steun onze missie

Word nu lid en krijg de rest van 2019 cadeau!

Onze lidmaatschappen