College 5: Fleur Roos Rosa de Carvalho over Mary Cassatt

In 2021 kon Fleur voor het Van Gogh Museum vier prenten van Mary Cassatt verwerven. Tot dan toe was er in de collectie prenten en tekeningen van het museum geen enkel werk van een vrouwelijke kunstenaar aanwezig. Voor het bestuur van de Vereniging Rembrandt was dat een belangrijke reden om de aankoop te steunen, maar belangrijker nog was de grote schoonheid van deze prenten. Het gaat hier om een belangrijk en zeldzaam hoogtepunt van de impressionistische grafiek.

Rust en aandacht

De vrouwen op de drie kleurenetsen van Cassatt voeren een alledaagse handeling uit, maar zijn met hun gedachten elders. Zelfs de Badende vrouw wier gezicht wij niet kunnen zien. Wat anders kan haar zo tot stilstand hebben gebracht, haar handen rustend in de kom met water. Het moet die poëtische betekenislaag zijn, en Cassatts artistieke meesterschap, die een Rembrandtlid de Badende vrouw in 2022 deed beschrijven als ‘tijdloos én heel erg van nu’. Zo onderbouwde hij zijn keuze voor zijn favoriete gesteunde aanwinst. Een keuze die door velen werd gedeeld en zo kwam de Badende vrouw op de Rembrandtkaart. Welk kunstwerk siert de Rembrandtkaart van 2024? De winnaar van de stemactie maken wij op 26 oktober bekend!

Kijk naar jouw kunst

Rembrandtkaart

Lid van de Vereniging Rembrandt? Daarvoor zijn de gesteunde musea je dankbaar. Op vertoon van je Rembrandtkaart krijg je in meer dan 125 musea vrije toegang.

Meer weten
50% korting op collegereeks

Radicale vernieuwers in de kunst

Op 31 oktober start een unieke online collegereeks, een coproductie van de Vereniging Rembrandt en The School of Life. Word lid, dan betaal je 114,50 i.p.v. 229 euro.

Meer weten
Samen verzameld

Voyeurisme in de kunst

College 1: Laura Stamps over Paula Rego

Paula Rego, wat een kunstenaar! De tentoonstelling van vorig jaar in Kunstmuseum Den Haag gemist? Niet getreurd, in dit museum kun je altijd een van haar mooiste werken bewonderen: The Pillowman. Dit indringende schilderij, dat een beetje doet denken aan een nare droom, kon in 2022 worden verworven, vlak voor Rego's overlijden. Het was een aankoop van formaat die alleen mogelijk was met hulp van velen.

De zin van kunst verzamelen

The Pillowman van Paula Rego is een schilderij dat iets onbetaalbaars teruggeeft. Dat ervoer althans onze redacteur Laurens Meerman toen hij het werk voor het eerst zag. In zijn column over de zin van kunst verzamelen, schrijft hij: 'Ik kan het niet precies uitleggen, maar het gevoel lijkt op een sensatie die ook muziek teweeg kan brengen. Een ervaring die meer is dan eenrichtingsverkeer. Jij luistert, maar de muziek lijkt ook jou te horen.'

Naar de column
Samen verzameld