College 3: Rein Wolfs over In the World but Don't Know the World van El Anatsui

Het werk dat in dit college centraal stond, is eind 2020 aangekocht met onmisbare steun van de leden van de Vereniging Rembrandt. In het aankomende nummer van het Bulletin van de Vereniging Rembrandt verschijnt een artikel van Rein Wolfs over deze imposante wandsculptuur van El Anatsui. De vorm en symboliek van dit werk doen sterk denken aan een andere aankoop die met steun van onze leden is gedaan en waarvan de maker en zijn kunst kort voorbijkwamen in het college: Offrandes de couleurs van Abdoulaye Konaté. Ook het artikel over deze aankoop kan hieronder worden gedownload.

Anatsui In the World but Dont Know the World uitsnede
Kantelmoment in het Stedelijk

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2021, pp. 21-25

Konate_Offrandes de couleurs
Afrikaanse symboliek in Berg en Dal

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2014, pp. 32-34

College 2: Sjarel Ex over View of Sighthill Cemetery van Cyprien Gaillard

In zijn college legde Sjarel Ex uit hoe het werk van Cyprien Gaillard past in de traditie van het surrealisme. De wereldberoemde collectie surrealistische kunst van Museum Boijmans Van Beuningen is grotendeels aangelegd sinds de jaren 1970 met steun van de leden van de Vereniging Rembrandt. Vrij recent nog hielpen zij het museum bij de aankoop van een mysterieus werk van Leonora Carrington en eerder steunden zij de verwerving van Yves Tanguy's Bosch-achtige Paysage avec nuages roses en een vroeg 'woordschilderij' van René Magritte. Artikelen over deze twee topaankopen vindt u hieronder. Het opzienbarende verhaal achter de verwerving van de Magritte kunt u ook beluisteren in de BNR-podcastserie Eenmaal, andermaal... (afleveringen 22 september en 6 oktober).

Magritte_Le miroir vivant_uitsnede
De zoektocht naar een vroege Magritte

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, najaar 2015, pp. 32-35

Tanguy_-Paysage-avec-nuages-roses
Paysage avec nuages roses

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, zomer 2009, pp. 34-37

College 1: Emilie Gordenker over de Boomwortels van Vincent van Gogh

Van Gogh werd zeer bewonderd door de generatie kunstenaars na hem. In 2015 en 2017 hielp de Vereniging Rembrandt bij de aankoop van twee kunstwerken die dit uitstekend laten zien: een landschap van Jan Mankes en een indringend mannenportret door de Noorse expressionist Edvard Munch, de kunstenaar die vooral bekend is om zijn psychische zelfportret De schreeuw. U leest over hun bewondering voor Van Gogh in onderstaande artikelen.

Mankes Slootje met overhangende dopheide uitsnede
In het spoor van Vincent

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2016, pp. 30-31

Munch Auerbach
Met bravoure geportretteerd

Bulletin van de Vereniging Rembrandt, voorjaar 2018, pp. 31-34

Meer weten over het Bulletin van de Vereniging Rembrandt? Klik hier.

Of juist meer zin in een digitale rondleiding? Ga dan naar deze pagina.